Svar: Mine tvillinger vil pludselig ikke sove til middag
3. juli 2013
Alder:
2 år
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der er ingen tvivl om at det at skulle starte i vuggestue påvirker dine børns evne til at sove til middag - også selvom de er vant til dagplejen. Vuggestue er noget helt andet, der er nye voksne, nye børn, nye rutiner at forholde sig til og det er naturligt svært.
Det kan gøre det ekstra svært for dine børn at koble fra, når de skal sove. De vil ikke sove, men vil opleve, følge med, lege - mærke verden og alt det nye, undersøge og udforske og tiden skal ikke soves væk. Men samtidig har de naturligt stadig brug for deres søvn og det er rigtig vigtigt at du hjælper dem med at få sovet.
De er naturligt også lige nu i en alder, hvor de begynder at vise mere selvstændighed og egen vilje og dermed også protest mod at skulle sove. Du fortæller at du plejer at putte dem i deres tremmeseng og at det normalt er gået rigtig godt. Nu skal du enten trille dem i barnevognen, hvilket ikke er stor succes, eller du skal putte dem med skrig og skål og store protester og når du går, så skriger de.
Det er rigtig vigtigt at I holder fast i et fast stå op tidspunkt om morgenen, så dagen starter til samme tid uanset om det er hverdag eller weekend. Og det lyder som om at dette fungere nogenlunde hos jer - det er godt. På samme måde er det vigtigt at du søger for at deres tidspunkter for mad, aktivitet og søvn dagen igennem også er ens hver dag. Det er med til at påvirke deres indre ur, deres cirkadiske rytme og dermed deres fornemmelse for behov for søvn.
Jeg vil anbefale dig at du, når du har dem hjemme, prøver at putte dem til middagslur med det jeg kalder for strygetøj-metoden. Jeg har tidligere beskrevet denne for dig - og den kan med fordel også sagtens bruges om dagen.
Det at du står i nærheden, så de kan se dig, at du laver noget praktisk vil være rigtig godt. Du får signaleret, at det ikke er legetid, men sovetid og samtidig laver du noget kedeligt. Du kan sige til dem, hvad det er du forventer "læg dig ned skat" - en lille kommando, som de godt kan forstå. Det har stor betydning, at de selv lægger sig ned. Du kan evt. give dem en kop lun mælk og en banan før putning, som en del af ritualet, det kan også være med til at skabe lidt ro.
Og så er du der, du går ikke fra dem. De kan se dig og du kan se dem og de behøver derfor ikke skrige ulykkeligt, fordi de føler at du forsvinder. Det er helt naturligt at de lige nu kan have ekstra behov for dig, fordi de er startet i ny institution og derfor er det rigtig godt at prioritere at være der.
Nogle gange kan det også være en god idé at du putter dem i seng og sætter dig og læser en historie højt, som de så skal ligge og lytte til. Du er der, taler med beroligende monoton stemme, som de kan ligge og lytte til og dermed falde til ro. Igen netop vigtigt at du er der, så de ikke bliver for ulykkelige. Det er lagt bedre at du sætter dig og bruger 15 minutter, når de skal sove og de så falder til ro og får deres middagslur, end at du går og måske ender med at kæmpe med dem i en time eller mere...
Hvis du læser højt for dem eller står og stryger, lægger tøj sammen eller andet og de smider sut, legetøj eller andet ud af sengen, så lad det ligge i starten. Gør det du er igang med færdig (læs siden i bogen færdig eller stryg skjorten færdig) og gå så hen, tag det de har smidt op til dem igen, hjælp dem med at blive lagt ned, puttet med dynen osv. og gå tilbage til det du er igang med. Rejser de sig med det samme, smider med tingene igen, så venter du igen med at gå tilbage og gør det du er igang med færdigt, før du så atter går tilbage, samler tingene op, putter dem osv.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske