Svar: Lurer om dagen
4. juli 2013
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Du spørger om du måske putter din datter for tidligt og det kan godt være - så hvis hun f.eks. plejer at blive puttet til formiddagslur kl 9, så skal du måske prøve at putte hende kl 9.30.
Det kan nogle gange hjælpe at lave en beregning af hendes søvn - de fleste børn vil i 7 måneders alderen sove 14 ½ time i døgnet. Det vil kunne være fordelt meget forskelligt, men det kunne f.eks. være en formiddagslur på 1 time, en middagslur på 2 timer og så en nattesøvn på 11 ½ time - formiddagsluren ligger måske fra 9.30-10.30, middagsluren fra 13.30-15.30 og nattesøvnen fra 19.30-07 ... Tallene kan dog også se anderledes ud, men det kan give dig en idé om din datters behov lige nu.
Derudover spiller alder og udvikling naturligt ind. Hun bruger sig selv mere motorisk nu, drømmer mere, sover derfor meget uroligt - og vil også have svært ved at overgive sig til søvnen. Og hos jer lyder det som om at hun lige nu har brug for din hjælp, når hun skal falde i søvn - og hun er træt, men kæmper imod. Du har prøvet at tage hende op, men det vil hun ikke, hun stritter imod, vrider sig og skriger - og det tyder jo på at hun har brug for at sove og ikke brug for at lege osv.
Nogle gange kan det hjælpe at trille hende en tur i barnevognen, hvor du skal starte med at lade hende sidde op, så hun sidder, kikker lidt for sig selv, ikke presses til kontakt, men får lov til at sidde og studere ting I kører forbi, mærke vinden i ansigtet osv. så hun får koblet helt fra og derefter har lettere ved at sove. Og når hun så tydeligt er ved at falde i søvn, så lægger du hende ned. Triller videre med vognen, så hun på den måde lulles i søvn, triller hjem og lader hende stå i jeres udestue, hvor hun jo plejer at sove eller lader hende stå i haven :)
Det er helt okay at hun protesterer kortvarigt mod at overgive sig til søvnen - sålænge du kan høre at et er en protest og du mærker, at hun tydeligt er træt og parat til at sove, men lige skal have ekstra hjælp til at koble fra. Hun skal naturligvis ikke være dybt ulykkelig, men en kortvarig prostestgråd, hvorefter hun overgiver sig og får sovet godt, kan nogle gange faktisk være okay :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske