Svar: Hjælp ved skift af søvnstadie
4. juli 2013
Alder:
6 mdr.
Kære lillepigens mor
Tak for dit brev :)
Børn kan godt blive afhængige af bevægelse - vugning/trilning - så de forbinder dette med at skulle sove og har brug for bevægelse, for at komme videre i søvnen, når de skifter søvnstadie. Det er dog helt naturligt at små børn falder bedst til ro når de vugges eller trilles lidt - i de måneder de har ligget i maven, er de blevet vugget naturligt hver gang mor har bevæget sig og derfor er de vuggende bevægelser naturligt trygge og beroligende for dem.
Dertil kommer at børn generelt har brug for at blive vugget og bevæget - også når de er vågne. Jo mere vi kan trille dem, tumle med dem, bevæge dem i alle retninger, jo mere stimulere vi deres balancecenter og dermed deres motorik. Så der er en masse godt ved at vugge og bevæge børn:)
Men ja - for at hun ikke skal blive unødigt afhængig af bevægelse, så hun slet ikke kan sove uden, så kan det være en god idé at du forsøger at minimere dette lidt. Og det du skal minimere er hvor meget du triller hende, vugger hende, når du putter hende. Det vil være en rigtig god idé at du putter hende i barnevognen og så triller du hende lidt - hvis hun er stille, så holder du vognen stille, hvis hun græder eller klynker, så triller du vognen lidt og ligeså snart hun er stille, så holder du vognen stille, klynker hun igen, så triller du lidt igen. Det vil sige at du hele tiden triller lidt, holder pause, triller lidt, holder pause, triller lidt osv. Og på den måde kan hun stille og roligt lære at ligge i sin barnevogn og falde i søvn uden at blive trillet - og det vil også hjælpe til at hun kan komme videre i søvnen uden at være i bevægelse.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan prøve at berolige hende med dine hænder, nærhed, kærtegn, fast tryk på kroppen osv. så hun mærker at du er der, men uden at du behøver trille hende. Prøv derfor nogle gange at se om du ikke kan få hende videre i søvnen på denne måde uden automatisk at trille hende :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske