Brev:
Vågner ofte og sover korte lure
4. juli 2013
Alder:
8 mdr.
Vågner ofte og sover korte lure
Kære Helen
Jeg har to søvnproblemer, som jeg gerne vil bede om dit råd til.
Min søn på 8,5 måned har altid været god til at sove om natten. Allerede da han var 2 mdr. sov han 5-6 timer om natten, og gradvist har vi rykket puttetidspunktet, så han nu kommer i seng kl. 19.30 og sover til ca. 7.00. I lang tid har vi mellem 20-21 skulle ind og give sutten et par gange, men så sov han også resten af natten.
Den seneste uge har han så flere gange i timen, mellem 19.30-0.00, "vågnet" og grædt, stadig med øjnene lukkede, og det har været svært og taget tid at trøste ham igen (vi giver sut, lægger ham om på siden, tager ham op og vugger i armene etc.).
Kan han have mareridt? Kan det være varmen? Eller??
Og kan vi gøre noget for, at han får en mere rolig søvn fra start af?
Det andet problem er, at han kun sover 2 meget korte lure i løbet af dagen, sommetider kun 2x20 min. Men oftest 1-1,5 time om formiddagen og så kun 20-30 min. om eftermiddagen. Han sover oftest inde i sin tremmeseng, da han, ligesom om aftenen, sover meget uroligt og "vågner med lukkede øjne og græder", og i vinters var det enormt bøvlet at skulle have jakke på, ud til vognen, igennem regnslag, voksipose osv. og ud igen flere gange i timen, så det er blevet til at han oftest sover derinde.
Han er egentlig nem at få til at sove og nem at lægge. Han er bare slet IKKE udhvilet, når han vågner efter 20 min. Han græder, gaber og gnider øjne! Men jeg kan simpelthen ikke få ham til at sove igen.
Hvis vi er ude og køre en tur i vognen, falder han oftest i søvn, hvis han er træt nok, men vågner igen, når den stopper. Har prøvet, at trille en tur med ham, når han er vågnet efter de 20 minutters søvn, men han falder typisk IKKE i søvn igen. Der sker da undtagelser, en sjælden gang imellem napper han flere timer i streg, men det kan tælles på 2 hænder hvor ofte han har gjort det.
Hvad kan jeg gøre for, at han sover lidt længere om dagen ad gangen?
Han rytme ser ca. således ud:
7.00 vågner og får en flaske
9.00 flaske og bliver puttet - sover 1-1,5 time
11.00 øllebrød/havregrød/grød
12.30 flaske og bliver puttet til lur
14.30 frugt og bondebrødhapsere
18.00 mos, kødboller og lignende
19.30 flaske og puttes til natten
Han er født 38+2 - 2205g./47cm.
Har været lidt motorisk bagud, da han ikke har ville ligge på maven i lang tid. Var for nylig til kiropraktor og fysioterapeut med ham, hvorefter han er begyndt at ligge på maven :) Så nu træner vi det alt hvad vi kan.
Jeg håber meget, at du har et bud og jeg glæder mig til at høre fra dig.
Mange hilsner fra
Mia