Svar: Vågner ofte og sover korte lure
4. juli 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Mia
Tak for dit brev og velkommen til :)
Din dreng er 8 måneder nu og det betyder at der sker rigtig meget med ham både motorisk og mentalt - selvom han er født i uge 38 og motorisk har haft brug for lidt mere tid, så sker der stadig meget med ham og det påvirker naturligt hans søvn både dag og nat.
Derudover så lyder det som om at I nok forventer lidt for meget af hans nattesøvn - det er naturligvis rigtig dejligt, hvis han kan sove fra kl 20 til 07 om natten uden mælk, men det giver problemer i forhold til hans indtag om dagen og jeg vil anbefale at I giver ham en flaske sen aften, før I selv går i seng. Det er helt naturligt, at han skal have en flaske f.eks. kl 23 - måske vågner han selv, smågræder og klynker på dette tidspunkt og så vil det være relevant at tilbyde ham flasken der. Og selvom han ikke vågner lidt op, så vil det stadig være rigtig godt at give ham flaske sen aften. Han vil højst sandsynligt kunne spise den mere eller mindre i søvne og det kan give jer en roligere nat derefter.
Samtidig skal hans indtag af mad om dagen øges. Han skal have mere rigtig mad og flere måltider dagen igennem. Maden han spiser, tidspunkter han får mad og mælk på, hvornår han er vågne og aktiv, puttes osv. - det har alt samme betydning for hans søvn om dagen og hvordan han sover om natten. Og her kan der godt ske lidt ændringer hos jer, som vil kunne hjælpe jer lidt videre.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, lavet med mælk, vand og fedtstof, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på selv og frugtmos på en ske. Det kan være hjemmelavet frugtmos eller frugtmos fra glas. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbælker i hånden at gumle på selv. Mosen kan være hjemmelavet eller det kan være mos fra glas eller frost. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15-15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende. Vand af kop.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk - udgangspunktet er mere og mere familiemad og almindelige børnevenlige retter, det kan være forskellige risretter, pasta med kødsovs, boller i karry, laks fra ovnen, frikadeller (kød eller fiskedeller), kartoffelmos med millionbøf osv. Mad der smager af noget. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød - det kan være lidt flerkornsgrød, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.
Som du kan se, så indgår der i min dagsplan flere måltider dagen igennem. Det er ikke store mængder mad jeres dreng behøver at spise hver gang, men de hyppige måltider er vigtige. Derudover får han 3 flasker i døgnet - inden middagslur, aften og sen aften. Disse flasker sikrer hans behov for mælk/væske og ligger netop her, for at give plads til mere rigtig mad i løbet af dagen og samtidig også sikre bedre søvn og sammenhængende nattesøvn. Mit bud til jer er altså at ændre lidt på dagens indtag af mad og dermed dagsrytme.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej og vil også anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter osv. og guides igennem måned for måned til han er 18 måneder gammel.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske