Svar: Hjælp til mad og tidspunkter
5. juli 2013
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det er fint du skriver tilbage :)
Det er naturligvis dejligt, hvis jeres datter kan sove om natten uden at få mælk og som udgangspunkt skal man naturligvis ikke ændre noget der fungerer. Hun har dog brug for en del mælk stadigvæk og også en del skemad - hun skal stille og roligt spise flere måltider i løbet af dagen og tilbydes mere varieret mad fra alle fødevarergrupper - og det er de færreste børn, der kan indtage det de egentlig har behov for på 12 timer i stedet for på 24 ... Derfor tænker jeg at hun sandsynligvis ikke vil blive ved med at sove fra 20 til 07 og hvis det gør, vil det sandsynligvis give jer ekstra udfordringer i forhold til hendes dagsrytme, søvn og indtag af mad om dagen.
Der skal naturligvis være plads til fleksibilitet, så nogle dage sover hun måske lidt længere og andre dage lidt kortere lure. Og hendes tidspunkter for mad kan derfor rykke sig lidt. Det vil dog være en rigtig god idé, hvis du kan prøve at arbejde på en rytme som ikke flytter sig mere end +/- ½ times tid. Og det hjælper ofte, hvis du kan starte dagen til samme tid hver morgen og forsøge at ramme et fast puttetidspunkt om aftenen.
Jeg vil anbefale at du forsøger at give din datter flaske sen aften - også selvom hun sover, så vil hun sandsynligvis kunne spise den mere eller mindre i søvne. Det er vigtigt at hun får flaske på ydertidspunkterne, for at sikre hendes behov for væske her, så der er mere plads til rigtig mad i maven i løbet af dagen. Hvis hun mættes meget af mælken, så kan det godt være at hun så først vågner kl 07 og her skal du så ikke give flaske, men i stedet starte dagen med lidt grød. Og du kan så overveje om du er nødt til at give lidt flaske (bare 100 ml) inden første lur, så hun får lidt mælk der eller om hun kan vente til - men hvis hun får flaske kl 6, så tænker jeg at hun sandsynligvis godt vil kunne spise lidt grød kl 7.30-8 - men det afhænger naturligvis af, hvor meget mælk hun får i flasken tidlig morgen. Det er bedre at hun spiser 100 ml i flasken og spiser ½ dl. grød end at hun spiser 150 ml i flasken og afviser grøden fulstændig.
Hvis hun sover første lur allerede kl 8, så vil det ofte være nødvendigt at lægge formiddagsmåltidet, når hun vågner og så give frokost og mælk før hun så skal sove igen.
En plan kunne så se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske - evt. sover lidt videre eller dagen starter her
Morgen 7.30-8: Frisk frugt i hånden at sutte på og du følger efter med lidt grød, vand af kop.
Puttes til første lur.
Formiddag 9.30-10: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop, når hun vågner af sin lur
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 12-12.30
Eftermiddag 15: Tilbydes en lille smule flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop. Frisk frugt i hånden at gumle på.
Powernapper ½ times tid. Hun vil sandsynligvis have brug for en ekstra lur om eftermiddagen, hvis hun står tidligt op og sover tidligt hele dagen.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med en kartoffelbåd fra ovnen, et stykke kogt blomkål, broccoli eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20.
Sen aften 23: Flaske
Alt efter om hun sover en kort eller en længere lur om formiddagen, så vil hendes rytme naturligt ændre sig lidt - men jeg håber at ovenstående giver lidt idé om, hvordan en dag alligevel kan skrues sammen, så det hele går op i en højere enhed hos jer...:)
I har tidligere sendt mig en dagsplan der så således ud:
+-
7.00: Op og får grød
8.00: Frugtmos
9-9.30: Puttes. Sover mellem en ½ til 1½ time.
11.00: Grød eller mos fra glas med grønsager.
13.00: Flaske (60-130 ml) og puttes. Sover her ofte kun en halv time, prøver at få hende til at sove mere, nogle gange lykkedes det andre ikke.
15.00: Grød
17-18: Nogle gange en lur på mellem en ½-1 time. Andre gange springes den over.
17.30-18: Grød eller mos fra glas med grønsager.
19-19.30: Flaske (130-200 ml) Puttes til nat.
00-01: Flaske (130-200 ml)
3-5: Flaske (130 ml)
Og faktisk er det denne rytme, som jeg gerne vil have jer tilbage til - det er fine tidspunkter før søvn og mad og mælk og meget passende for hendes alder.
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske