Svar: Droppe natflasken?
5. juli 2013
Alder:
6 mdr.
Kære lillepigens mor
Tak for dit brev :)
Når børn bliver 6 måneder, så er det ofte relevant at arbejde på at barnet kan sove igennem og det lyder derfor som en god idé at I nu stille og roligt arbejder på at trappe ud af flasken kl 03. At sove igennem betyder at hun kan sove 5-6 timer uden mælk om natten.
Det betyder ikke at jeres datter helt skal undvære mælken, men derimod, at hun i stedet vil have brug for flasken tidlig morgen og dermed starte dagen med mælk og ikke grød. Det vil sige, at hun vil have behov for flaske tidlig morgen og ikke morgengrød kl 06... Og det mælkemåltid, som hun plejer at få kl 03, skal flyttes til kl 05 i stedet, hvorefter hun så sover videre. Planen kan altså være som hidtil, bortset fra at hun får mælk kl 23 og 05 og tilbydes morgengrød kl 7-7.30...
Og det er rigtig fint at du forsøger at trappe ud af flasken kl 03 ved at give hende mindre og mindre mælk på det tidspunkt. Ligesom du naturligvis skal holde fast i flasken sen aften, som mætter hende godt :) I takt med at hun får mindre mælk kl 03 og lærer at sove videre med dine kærtegn, stillingsskift osv. så vil hun naturligt bedre kunne sove igennem om natten, så hun begynder at sove et lidt længere stræk, vågne op og så få sin flaske tidlig morgen :)
I takt med at hun bliver ældre, så vil antallet af flasker stille og roligt blive sat ned. Lige nu er det flasken midt nat, som I skal væk fra. Derefter bliver det flasken før formiddagsluren og om eftermiddagen. Når hun bliver 7 måneder vil det være rigtig fint, hvis hun kan få flaske tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Altså kl ca 05, 12.30, 19.30 og 23.30...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske