Svar: Den der 1/2 time.
5. juli 2013
Alder:
2 mdr.
Kære Lene
Tak for dit brev, hvor dejligt at høre fra dig igen - og stort tillykke med at I har fået en lillebror!
Det er rigtig godt at du er opmærksom på at hjælpe lillebror med at komme videre i søvnen, når han efter ca 30 minutter begynder at røre på sig og viser tegn til at ville vågne op og ikke sove videre. Og du må meget gerne lægge dig med ham, amme ham og lulle ham i søvn igen på den måde - ligesom du også gerne må trille ham i barnevognen, fordi en lang tur, måske vil holde ham sovende. Han er stadig så lille, at du ikke skal spekulere så meget over hvordan, men blot forsøge at sikre ham, den søvn, som han har behov for:)
Du kan meget fint, med den alder han har nu, begynde at indføre lidt faste ritualer omkring putning. Du kan putte ham med en klud ved ansigtet, der dufter lidt af dig, du kan putte ham med beroligende ord, kærtegn eller lignende så I har et helt fast ritual for putning. Det vil skabe genkendelighed og dermed på sigt give ro og hjælpe ham til bedre at kunne sove. Du må gerne forsøge at bruge samme ritual igen og igen uanset, hvor du putter ham.
Brug gerne dine hænder på hans krop, så han kan mærk at du er der. Lad dine hæner have lidt tyngde på ham, hold evt. hans hænder samlet ind til kroppen, det kan hjælpe ham til fysisk ro og gøre at han slapper mere af. Det kan også være en god idé at svøbe ham men det kan hurtigt blive for varmt, nu hvor vejret er blevet mere sommerligt .... Svøber du ham for at give ham mere fysisk ro, så bør du løsne klædet, når han først er kommet igennem det første svære søvnstadieskift, så han kan komme af med varmen. Det er vigtigt at han ikke bliver overophedet.
Hvis og når han viser tegn på at ville vågne, så prøv I første omgang ikke at tage ham op, men prøv i stedet at få ham videre i søvnen netop med brystet, kærtegn, hænderne på kroppen, trille ham lidt i barnevognen eller vugge ham, hvor han er. Det er helt okay at han nogle gange måske sover 4 mindre lure i løbet af dagen, sådan sover mange børn i 2 måneders alderen - men prøv om du kan hjælpe ham til at sove mindst én lang lur dagligt. Prøv om du stille og roligt kan få skabt en rytme, hvor f.eks. middagsluren er en lang lur - så han en gang dagligt sover mindst en lur af mindst 1½ times varighed. Det kan f.eks. være ved at trille ham en lang tur i barnevognen eller lægge dig med ham og blive hos ham.
Da han ammes og får flaske, så kan du amme ham, når han putter hos dig i din seng og du kan give ham flaske i barnevognen, når han puttes der. Det at få mælken der hvor du ønsker han skal sove, kan nogle gange gøre at han så sover bedre - hvis han flyttes undervejs, så kan det gøre det sværere for ham at komme videre i søvnen. Det kan ofte også være en god idé at give mælk, skifte ham, give mælk igen og først derefter putte ham.
For nogle børn vil det hjælpe med hvid lyd/hvid støj. Det er forskellige lydfrekvenser kombineret på en ensartet måde - lyden indeholder ikke nogen pludselige skarpe eller afbrudte lyde. Idéen er at skabe en konstant lyd, som når vi står med den lille i armene og hvisker shh, shh, shh... - ubevidst laver vi her en hvid lyd eller hvid støj.
På samme måde kan nogle børn have glæde af at blive puttet med hjertelyd. Det minder om tiden i livmoderen og giver ro. Man kan købe f.eks. en Doo Doo bamse, man kan også købe eller downloade forkellige beroligende lyde til børn. Det at have en beroligende lyd, vil nogle gange hjælpe - lyden er der, når han puttes og når han skifter søvnstadie, så lytter han, mærker at lyden er der, og kommer så lettere videre i søvnen.
Nogle børn har glæde af bevægelse og det kan hjælpe at putte dem i en slyngevugge, hvor de ligger som i en lille hule, andre har glæde af at blive puttet på en sansegynge eller lignende, som hænger lavt over gulvet. Når barnet spjætter og rør på sig, så vugges det stille og roligt og hjælpes på den måde videre i søvnen.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske