Svar: Powernapper!
5. juli 2013
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der kan være flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig - og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker kan passe på jer og jeres situation:)
For det første er der naturligvis jeres datters alder og udvikling. Mange forældre oplever at børn i 7 måneders alderen sover lidt mindre. Og mange forældre oplever det især om natten, hvor barnet pludselig kan finde på at vågne, ligge og pludre, de er ikke kede af det, men ligger og snakker og pludrer om natten, for så at falde i søvn igen.
Det kan også handle om tandfrembrud, ondt i ørerne, forkølelse, blærebetændelse eller anden sygdom der er på vej - så jeres datter har svært ved at sove, fordi hun ikke er helt rask - sygdom vil ofte gøre at børn sover mere, men der, hvor sygdommen er på vej eller bryder frem, vil de ofte sove mere afbrudt...
Stress i hverdagen kan også påvirke hende og gøre at hun sover dårligere og har sværere ved at overgive sig til søvnen. Det kan være at I har for mange aktiviteter ud af huset, det kan være at I forældre skændes eller mangler overskud og ro - og det smitter, det spejler hun sig i, det kan være flytning, pasning af andre, skift i hverdagen osv. Det spiller alt sammen ind og det kan være årsagen til at hun pludseligt sover dårligere.
Og hos jer så er der også det faktum, at I har ændret rytme - den rytme I tidligere har haft, har været passende i forhold til hendes alder - men I er blevet vejledt i at arbejde på en rytme, hvor hun skulle sove fra 20-07 uden mælk og det er jeg ikke enig i, og faktisk tænker jeg, at de problemer I har fået hos jer, faktisk handler en del om dette.
Jeg forstår godt, at det er rigtig rart, hvis børn kan sove hele natten. Men når man kun er 7 måneder gammel, så er ens behov for væske stadig meget stort. Jeres datter skal drikke meget og derudover skal hun nu igang med at spise mere rigtig mad. Hun skal spise mad med mere bid, mad i stykker og stille og roligt spise familiemad, - altså de samme retter som I spiser. Og hvis hun sover fra kl 20-07 uden mælk, ja så skal hun indtage al sin mælk og al sin mad i dagtimerne fra kl 7 til kl 20 - og det er de færreste børn der kan det og slet ikke i 7 måneders alderen.
Det at hun nu sover så lang en nattesøvn vil altså gøre, at hun om dagen er nødt til at sove mindre, fordi hun ellers ikke kan få dækket sit behov for mælk og mad. Der er altså en risiko for at hun både sover mindre og også spiser mindre, fordi hendes behov skal dækkes på ½ døgn og ikke på et helt. Og derfor er det rigtig vigtigt at I forsøger at gå tilbage til den rytme I havde tidligere og som faktisk fungerede for hende. Ligesom I skal forsøge at få skabt en dagsrytme, hvor hun kommer op, starter dagen til samme tid, får morgenmad, formiddagsmåltid, sover formiddagslur, kommer op, er aktiv, spiser, får flaske og puttes til middagslur osv. Så I hjælper hende med at skabe en rytme og en dag, fyldt med aktivitet, men hvor hun også hjælpes med at koble fra og sove, når hun har behov for det.
Hun skal have plads i maven til både skemad, mad i hånden, vand af kop og så fire flasker dagligt - før middagslur, aften, sen aften og tidlig morgen. Hun skal stimuleres rigtig meget både motorisk og mentalt, så hendes vågne perioder er aktive perioder - og det kan være en rigtig god idé at I f.eks. giver hende et bad om formiddagen i en periode. Badet kan ligge mellem formiddagslur og middagslur - gerne 1- ½ time før hun puttes til middagslur - det kan være med til at køre hende lidt træt og gøre at hun så sover bedre. Hun kan således få frokost (grøntsagsmos med kød/fisk, ristede rugbrødsbjælker osv.) f.eks. kl 11-11.30, komme i bad, blive frotteret godt i håndklædet, bilve smurt med lidt creme osv. Og så få en flaske og blive puttet til middagslur kl ca 13 - f.eks. i barnevognen.
Du kan også vælge at lægge dig med hende i dobbeltsengen - sørge for et køligt og mørkt soveværelse, frisk luft, nedrullede gardiner osv. give hende flaske og lade hende falde i søvn ved siden af dig. Så hun mærker dig, får din nærhed og du skal blive hos hende, så når hun efter ca ½ time lige vågner lidt op og har brug for at mærke, at du stadig er der, så er du der - med det samme, beroliger, sshh-sssh, giver hende sutten eller lignende og luller hende videre ind i søvnen.
Håber at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske