Brev:
Hvor er balancen mellem at tilbyde og presse til at spise?
5. juli 2013
Alder:
7 mdr.
Hvor er balancen mellem at tilbyde og presse til at spise?
Kære Helen,
Endnu engang tak for en god brevkasse!
Denne gang drejer det sig om spisning. Min datter er næsten 8 måneder, og vi gik i gang med grød da hun var ca. 5, og hun var vild med det fra starten! Men de sidste par uger er det næsten umuligt at få hende til at spise med ske (særligt grøntsagsmos!), og jeg synes det er meget svært at finde en balance mellem at tilbyde hende maden flere gange, uden at jeg føler jeg kommer til at presse hende.
Jeg er rigtig bange for at give hende en dårlig oplevelse omkring spisning, men nogle gange skal maden tilbydes flere gange for at hun vil smage på den, og hvis hun så kan lide det sker det at hun spiser en del. Andre gange gør hun ikke.
Til hvert måltid får hun også mad i hånden, og hvis det er noget hun selv får lov til at samle op fra bordet smager hun på alt og spiser det meste, men der ryger jo ikke så meget ned, så jeg prøver at følge efter med mos og grød. Nogle gange afviser hun det totalt, andre gange spiser hun et par skeer, så afviser hun, så tager hun måske en ske igen osv. Men i alt er det meget lidt hun spiser.
Hun vejer rigeligt og trives i øvrigt fint, og vi følger planen i din bog om børn og mad (selvom hun bliver ammet noget mere om natten grundet søvnproblemer, det arbejder jeg stadig på at ændre..!!). Hun fik i øvrigt to tænder for en uges tid siden, og de er langsomt på vej op, jeg ved ikke om det kan have betydning.
Det er et værre griseri når hun spiser fordi hun jo vil have alt i hånden, og når hun får skemad griber hun fat om skeen og fedter rundt i det og propper det i munden osv. Når hun sidder og leger med maden på den måde prøver jeg nogle gange at proppe en skefuld mad i munden på hende, og nogle gange spiser hun det, andre gange spytter hun det ud. Er det okay, jeg føler lidt at jeg "snyder" hende? Så altså, hvornår presser man, og hvornår tilbyder man maden?
Og så har jeg også et spørgsmål vedrørende tallerken: Hvornår kan man begynde at servere maden på en tallerken hun kan nå, så kampen om at tallerkenen skal blive på bordet er nogenlunde realistisk at tage?
På forhånd tak,
S