Svar: Er kørt fast i putning - 8 mdr.
7. juli 2013
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Mange børn vil i 8-10 måneders alderen sove lidt mindre end deres udregnede behov. De er i separationsfasen, hvilket betyder at de øver sig i at adskille sig mere og mere fra deres forældre og de øver deres selvstændighed - og en måde at vise selvstændighed på er blandt andet ikke at ville sove. Det kan næsten virke som en slags "tiden skal ikke soves væk", hvorfor børnene protesterer, når de bliver puttet og har svært ved at overgive sig til søvnen.
Samtidig så betyder separationfasen også at din dreng har ekstra meget brug for at se dig, for at kunne falde i søvn. Han kan have ekstra meget brug for at du sidder hos ham, når han skal sove - når han ikke kan se dig, så føler han sig forladt og alene. Han forstår ikke hvor du går hen og han kan ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om du kommer tilbage om 5 minutter eller om 5 timer. Han føler sig bare forladt og alene - og det gør ham naturligt utryg og ked af det.
Det er vigtig med fast rytme - det vil sige fast stå op tidspunkt hver dag, og faste puttetidspunkter, spisetidspunkter osv. i løbet af dagen. Jo mere fast rytme I kan skabe, jo større sandsynlighed er der for at du rammer det rette puttetidspunkt og han dermed vil være parat til at blive puttet.
De fleste børn vil i denne alder trives med ca 14 timers søvn i døgnet og mange sover korte lure om dagen, fordi de hellere vil lege - og sover som sagt lidt mindre :) Det er derfor ikke unormalt, hvis formiddagluren varer f.eks. 45-60 minutter og middagsluren varer 1½ time og så sover barnet ikke mere i løbet af dagen og sover så længere nattesøvn måske fra kl 20 til 07 - hvis barnet sover længere om dagen, så vil nattesøvnen naturligt blive kortere og puttetidspunktet derfor ligge senere eller stå op tidspunktet være tidligere.
Mange børn vil i denne alder også have stor glæde af en godnatgrød og de kan også have glæde af et bad. Grøden bør ligge som en fast del af deres putteritual og badet bør ligge 1-1 ½ time før putning. Det betyder at hvis I feks. spiser til aften kl 18, så kan badet ligge derefter, grøden gives kl 19.30 og kl ca 20 kan han så puttes til natten med brystet.
Det kan nogle gange være en idé at putte ham så sent, at du med sikkerhed ved at han vil falde i søvn med det ritual I har skabt og så stille og roligt rykke hans puttetidspunkt lidt frem - så ritualet er det samme, men tiden ændres med små skridt. Generelt er det dog vigtigt med en god rytme i løbet af dagen, da netop dagsrytmen ofte spiller ind på søvnen.
Jeg ved fra dine tidligere breve at din dreng skal starte dagpleje - og dette vil naturligt også ændre hans nattesøvn - nogle børn vil sove mere, fordi de bliver ekstra trætte og nærmest "falder omkuld". Andre børn vil sove mindre og sove mere uroligt, fordi det er en stress-situation for dem - og er man stresset, eller har svært ved at overskue hverdagen, ja så sover man ofte dårligt.
Sygdom, tandfrembrud osv. vil naturligt også kunne spille ind og være en forklaring på, hvorfor jeres dreng kan sove ekstra dårligt lige nu:)
I kraft af hans alder, så har han sandsynligvis en øget motorisk udvikling, hvilket betyder at han rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når han skal sove. Det er ikke unormalt at han lige nu f.eks. vil øve sig i at kravle både når han er vågen og når han sover. Han tumler rundt, når du putter ham, kan ikke finde ud af at ligge stille, rumsterer omkring, rejser sig, triller rundt osv. og når han endelig falder i søvn, får han ganske givet lagt i nogle stillinger som han ikke selv kan komme væk fra og han har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal du måske lade ham karte rundt, lige trække tiden lidt, lade ham trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få ham videre i søvnen.
Du fortæller at han næsten altid bliver ked af det inden han endelig overgiver sig til søvnen og det er vigtigt at du prøver at finde ud af, hvorfor han græder.
Hvis han græder fordi han er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at lade ham ligge, holde hænderne på ham og berolige ham, så han falder i søvn. Det er helt fint så at være der, berolige med hænder og nærhed, men holde fast i at det er sovetid nu - og hjælpe ham med fysisk ro og med at overgive sig til søvnen i sengen, hvor han skal sove. Men andre gange græder han fordi han er utryg og føler sig forladt og så er det nødvendigt at du tager ham op, beroliger og betrygger og når han så atter er rolig, så prøver du at putte ham igen.
Det kan være udmærket at holde fast i at han skal sove i sin tremmeseng, som han er tryg ved og vant til at blive puttet i. Det kan være godt at holde fast i at han falder i søvn der, hvor I gerne vil have ham til at sove. Hvis han falder i søvn et andet sted end i sin seng og I så senere flytter ham over i sengen, så risikerer I at han vågner og pludselig oplever at ligge et andet sted, at være væk fra mors og fars favn og det giver yderligere utryghed.
Hvis han er helt ulykkelig og ikke vil ned i sin seng, så vil det være en god idé at tage ham med ind i stuen igen og vente på at han atter viser træthedstegn, hvorefter I så forsøger endnu en gang. Det handler om at springe på søvntoget, når det holder ved perron og måske rammer I ikke det rigtige tidspunkt...
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske