Brev:
Putning og nætterne
8. juli 2013
Alder:
9 mdr.
Putning og nætterne
Hej Helen
Tusind tak for din brevkasse og tidligere svar til mig.
Jeg har nu endnu et spørgsmål ang. min søn på 8,5 mdr og hans soverytmer.
Vi har den sidste 1,5 uge oplevet at det har været noget nær umuligt at putte Isaac om aftenen og det er kun blevet værre. Det har taget op til 1 time med masser af hysterisk gråd. Han har ellers tidligere været nem at putte. Desuden vågner han et par gange om natten og mønstret gentager sig.
Isaac er en veltilpas dreng på 76 cm og 10,4 kg. Han møver sig frem på maven, kommer op i kravlestilling, sætter sig selv op og er begyndt at rejse sig op af alt. Han sover på sit eget værelse og er umulig at få til at falde i søvn sammen med os.
Vores dag.
5.30: Isaac vågner og er ikke til at få til at sove videre, hverken i vores seng, sin egen, eller vha en flaske.
6.30: morgenmad (grød eller yoghurt), leg
8.30 (senest!): flaske og formiddagslur
10.30: vågner fra sin formiddagslur, får lidt frugt, leg
12.00: middagsmad (rugbrød), leg
14.30: Flaske og middagslur
15.30-16.00: vågner fra sin eftermiddagslur, får lidt eftermiddagsmad, leg
18.00: aftensmad (det som vi får)
19.00-20.00: Aftenritual (bad, nattøj, børste tænder, flaske, over i sengen, historie, godnat)
- og så kæmper vi ellers til omkring 21.00 med at få ham til at sove!
Når vi putter ham, er han tydeligvis træt! Han gnider sig i øjnene og gaber. Men så snart vi ligger ham i sengen vil han op at stå. Så han rejser sig og vælter rundt i sin seng mens vi læser historien. Så siger vi godnat, men han fortsætter lystigt. De første dage kunne vi dog bare blive ved med at gå ind til ham, ligge ham ned, putte ham og sige shh shh, gå ud, og så gøre det igen, indtil han faldt om af træthed efter ca 20 min. MEN nu nøjes han ikke blot med at kalde på os, han græder voldsomt, og det hjælper ikke at tage ham op og trøste ham, han kæmper bare imod og vil nærmest ikke holdes....
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg føler mig magtesløs, særligt når han kæmper i mod at blive holdt. Han er SÅ træt, nogle gange er han lige ved at falde i søvn i vores arme, og når vi så vil ligge ham, går han fuldstændig amok og starter forfra. I går var mine eneste løsning at lade ham ligge i sengen og græde, da han ikke ville holdes i mine arme, så jeg stod og sagde shh shh med en hånd på hans mave/ryg, indtil han faldt til ro, og til slut i søvn.... Det skal siges at det er uanset om det er faderen eller mig der putter.
Jeg håber du har et godt råd, eller i det mindste kan sige om det vi gør giver mening, for jeg bliver så ked af ikke at kunne trøste ham når han er ked af det.
Venlig hilsen
Christina