Svar: Søvn om dagen
8. juli 2013
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen:)
Det kunne, som du selv er inde på, være et forsøg værd, at ændre lidt på din datters rytme og min umiddelbare tanke er, at hvis hun står op allerede kl 05.30-06, så skal du prøve at putte hende lidt før til formiddagslur - jeg tænker at hun her godt ville kunne sove måske kl 9. Måske putte hende 8.45 i stedet for 9-9.30. På den måde kan du holde fast i hendes puttetidspunkt kl ca 14, så hun stadig får sovet en god middagslur og også kommer op i ordentlig nok tid, så hendes puttetidspunkt om aftenen kan bibeholdes og ikke bliver for sent.
Du må derudover gerne tilbyde hende mælk af kop og evt. en banan før hun puttes til middagslur, så hun fået et mellemmåltid i maven før luren. Nogle gange kan det også være en god idé at trille en tur i barnevognen, hvor hun starter med at sidde op, mærker luften i ansigtet, kikker på de ting I kører forbi osv. Hun kan også få en rosinbolle i hånden - det kan være næsten meditativt og meget beroligende, at sidde og fiske rosinerne ud af bollen og det kan køre hende træt, hvis hun samtidig trilles en tur i vognen. Det kan således være en måde at få hende til at overgive sig til søvnen på.
Jeres datter sover en ret lang formiddagslur og det må hun naturligvis gerne. Det kan dog betyde at eftermiddagsluren vil blive meget kort eller ligge så sent, at den naturligt vil påvirke hendes puttetidspunkt om aftenen. Det er naturligvis også helt okay, hvis hun og I trives med dette - men det gør I jo umiddelbart ikke, det er derfor I skriver... Og du fortæller også at hun nogle gange faktisk ender med at springe sin middagslur over, fordi hun simpelthen ikke er træt nok i løbet af eftermiddagen til at sove.
Man kan derfor godt overveje at vække hende fra formiddagsluren, så hun sover en kortere lur der - men umiddelbart tænker jeg at I skal prøve at se om ikke hun kan bibeholde sin nuværende rytme med en lang lur først på dagen - hvis I får flyttet formiddagsluren lidt frem, så den ligger ½ times tid tidligere. Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, så kan man godt prøve at afkorte hendes formiddagslur lidt dag for dag og i stedet sikre hende en længere søvn til middag. Det er ikke et spørgsmål om at fjerne søvn fra hende, men om at sikre hende søvnen på lidt andre tidspunkter. Og det er bedre at hun får to lidt kortere lure end at hun kun sover en lur dagligt og så er vågen i så mange timer sidst på dagen.
Men i første omgang, så prøv om I kan ændre lidt på den nuværende rytme, så hun puttes lidt tidligere til formiddagslur og derfor også står lidt tidligere op fra den - og så også er lettere at putte til middagslur...
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske