Brev:
Vågner hver time hver nat! (brev 3)
9. juli 2013
Alder:
7 mdr.
Vågner hver time hver nat! (brev 3)
Hej Helen.
Tusinde tak for din vidunderlige og kompetente hjælp!
Vi har haft rigtig mange fremskridt med Baby-T, faktisk så mange fremskridt at jeg er overvældet og overrasket - på den gode måde selvfølgelig :)
Siden dit sidste brev for en lille uge siden er vi nået dertil, hvor jeg får Baby-T til at sove liggende og ammende uden svøb hver gang - både formiddagslur og til aftenen. Det er altså bare så fedt!
Om natten er han begyndt med at spise, også vende sig væk fra mig og brystet, når han er færdig. Det er ikke hver gang, men ofte. Når han falder i søvn med brystet i munden, så kan jeg lirke brystet ud - altså han danner ikke vacum længere. Det er også fremskridt!
Endelig er han (så småt) begyndt at sove i nogle længere perioder i løbet af natten. I de sidste par nætter har han sovet fx 2, 3 eller 4 timer 'en gang ad i løbet af natten. Det har jeg altså ikke oplevet siden han var 3 mdr. eller hvis han har været syg.
Så kære Helen, du har på 2 uger og 2 breve allerede gjort mig til en meget mere glad, mere frisk og mere overskuds mor - tusinde tusinde tak!
Men selvfølgelig har jeg også mødt nogle forhindringer:
1: Du skrev sidst, at jeg skulle putte Baby-T til formiddagslur i tremmesengen, og flytte ham over i tremmesengen, når jeg selv går i seng om aftenen.
Når jeg forsøger at putte ham i tremmesengen til formiddagsluren stritter han imod og skriger, og han falder først i søvn, når jeg ligger mig med ham i dobbeltsengen.
Og når jeg om aftenen flytter ham til tremmesengen, så ligger han simpelthen så uroligt i den. Han vågner endnu oftere (efter ca. 20 el. 30 min.), og jeg kan ikke få ham til at falde til ro på andre måder end ved at give ham brystet. Mens han sover, så ligger han og triller, han skubber sig ned i bunden af sengen og det ligner, at han prøver at kravle. Hverken han eller jeg får ret meget søvn, han vågner hele tiden og klynker og jeg er nødt til at krybe ind i tremmesengen for at amme ham hele tiden. Hvad er vigtigst lige nu, at han falder godt i søvn og sover længere i dobbeltsengen eller at blive ved med at ligge ham i tremmesengen?
2: Efter det er blevet en rutine, at amme Baby-T liggende til han falder i søvn, så er det som om, at han nogle gange bare stritter helt imod.
De fleste gange så fungerer det perfekt, først putteritual også ligger jeg mig ned til ham, ammer ham mave mod mave, han får ro på kroppen og falder i søvn. Men nogle gange er det som om, at han bare stritter imod, han vil ikke have, at jeg holder hans krop, så han kan få ro på den. Han vil ikke ligge på siden, han vil ikke ammes, han vrider sig rundt og hulker frustreret.
I sådan en situation gør jeg det, at jeg tager ham op og trøster ham, indtil han er blevet glad igen (bliver siddende i sengen hele tiden). Når han er faldet til ro og er glad igen, ligger jeg ham igen på sengen, synger for ham, nusser ham og giver ham faste klem over kroppen. Og når sangen er færdig, ligger jeg mig igen ned og ammer ham til han sover. Det har heldigvis virket alle gange. Men jeg er i tvivl om, det er rigtigt, hvad jeg gør eller om det er bedre, at jeg gør noget andet?
3: I projekt "få Baby-T til at sove bedre med hjælp fra Helen" har fokus været på mig. Tidligere kunne hans far også putte ham, nemlig ved at vugge ham i søvn, men nu hvor jeg ammer ham i søvn og har amme-vagten hele natten, så er kun mig, der tager både putning og natten. Det er tit Far, der giver Baby-T badet i putteritualet, men ellers er resten mig. Så vi har snakket lidt om, hvordan og hvornår Far kan komme lidt mere på banen? Selvfølgelig uden at det ødelægger den positive udvikling, som vi er inde i nu.
Også er jeg selvfølgelig nysgerrig for at høre, hvad du ser som næste skridt for os. Hvordan kommer vi videre herfra?
De bedste hilsner fra
Den meget taknemmelige
Mama-A