Svar: Vågner hver time hver nat! (brev 3)
9. juli 2013
Alder:
7 mdr.
Kære Mama-A
Tak for dit brev :)
Tusind tak for dine dejlige ord til mig og hvor er det skønt at høre at det går stille og roligt i den rigtige retning - hvor dejligt at baby-T nu faktisk er begyndt at sove bedre og I alle derfor har fået lidt mere ro og overskud :)
Jeg går ud fra at du er alene om dagen - eller i hvert fald alene i dobbeltsengen. Og du må gerne vælge at amme baby-T i dobbeltsengen og lade ham falde i søvn i din seng og så lade ham ligge der. Han behøver ikke nødvendigvis at blive flyttet over i sin tremmeseng, hvis han sover bedre i din seng.
Han kan i princippet også sove i dobbeltsengen om natten, men det er en god idé at han ikke ligger mellem jer voksne, og det er vigtigt at han har plads nok. Det er vigtigt at han ikke risikerer at blive overophedet og derfor vil det umiddelbart anbefales at I putter ham i tremmesengen og i stedet kobler tremmesengen til jeres seng - så du stadig kan være lige ved siden af ham, berolige ham med dine hænder, lade ham mærke at du er der osv.
I forhold til vuggedød så skelner man mellem "rooming in" og "bedding in", hvor barnet gerne må være i samme rum som forældrene, men ikke i samme seng. Risikoen for vuggedød er dog størst så længe barnet er under 6 måneder og ikke selv kan flytte på sig - og den alder har I jo passeret nu.
Og jeg tænker at han måske er ved at nå en alder nu hvor han ikke altid har behov for at blive holdt - men faktisk gerne vil have mulighed for at skifte stilling, trille rundt, sove på siden eller maven - og naturligt har en fysisk uro, en rastløshed i kroppen, som gør at det er svært for ham at slappe af og overgive sig til søvnen - hvorfor han nogle gange stritter imod, når du lægger dig med ham.
Jeg tænker også at han måske nogle gange skal puttes en lille smule senere, at han ikke er helt parat til at sove og derfor græder, rumsterer rundt og skal op igen, snakke lidt og så først er parat til at sove 20-30 minutter senere. Det er i princippet rigtig fint det du gør - tager ham op og får ro på ham og putter ham, når han igen er parat, men du kan godt prøve at putte ham lidt senere, for at se om det vil give en effekt og gøre ham mere parat til at sove.
Og så tænker jeg at det vil være en rigtig god idé, hvis I nu prøver at arbejde hen imod at han ikke længere behøver ligge sammen med dig og blive ammet, når han skal sove. Med den alder han har nu, så skal amningerne faktisk trappes ned, så han nu ammes 4 gange i døgnet - tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Og det betyder at amningen inden formiddagsluren nu forsvinder. Han skal altså stille og roligt lære at sove uden at få brystet først og amningen skal i stedet erstattes af et mellemmåltid. Om eftermiddagen skal han heller ikke ammes mere - og det bliver jeres nye udfordring, at få skåret formiddagsamningen og derefter eftermiddagsamningen væk.
En plan for dagen ser nu således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes rigtig godt - gerne fra begge bryster og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mos, men nu med lidt mere bid og gerne mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på :) Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
I forhold til at få far på banen, så er dette svært, når du ammer og amningen indgår som så fast en del af putteritualet. Alternativet er en flaske og I kan godt overveje om I vil introducere en flaske for jeres dreng - netop for at far kan tage mere over. Der kan være udmalket modermælk i flasken, der kan også være modermælkserstatning eller vælling. Fordelen ved modermælkserstatning og vælling er, at det ofte mætter mere end modermælk og far kan måske give flaske sen aften, for at se om det vil mætte jeres dreng så han kan sove bedre om natten, uden at søge mælk ...
Det er super fint at far giver bad, pusler osv. Når jeres dreng bliver 8-9 måneder vil det ofte være en god idé at introducere en godnatgrød og den kan meget fint gives af far i køkkenet. På samme måde vil en godnathistorie være aktuel omkring 1 års alderen og far kan også sidde og læse, synge godnatsang osv. Jo mere far er med i alt det der foregår op til putning, jo lettere vil det være for far på sigt at tage over, når det gælder selve putningen.
Hvis I ikke vil give flaske eller jeres dreng ikke vil acceptere en flaske, så kan far naturligvis også give lidt mælk af en kop og på den måde stille og roligt blive en større del af putteritualet. Så længe baby-T ikke er ældre, vil han dog stadig have brug for at sutte, når han skal sove - og derfor behov for bryst eller flaske.
I forhold til dagsplanen og rytme og lære at sove uden at ligge sammen med mor i dobbeltsengen og lære at sove uden amning om formiddagen - så synes jeg I skal prøve at putte baby-T i barnevognen. Det er fint vejr og det vil være rigtig godt at udnytte sommeren til at lære ham at sove ude, hvis I har mulighed for det. I må gerne lade ham starte med at sidde op, så han sidder og kikker på verden, fyldes op med indtryk, mærker vinden i ansigtet osv. og så først putte ham, lægge ham ned, når han tydeligt viser sig parat.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske