Svar: Putning - 10 mdr.
9. juli 2013
Alder:
10 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med J lige nu og han protester mod at sove handler sandsynligvis om alder og øget selvstændighed. Han vil ikke sove, når du synes de er sovetid, han vil hellere lege og hygge og han forstår ikke, hvorfor han skal lægge sig ned og sove.
Mange børn vil i denne alder protestere mod at skulle sove - ikke bare om aftenen, men også om dagen. Og ofte ser man også at børn i denne alder sover mindre end de egentlig har behov for. Det er feks. ikke unormalt at han måske kun vil sove 2 ½ time samlet i løbet af dagen fordelt på 2 lure og alt efter hvor meget han sover om dagen skal hans nattesøvn naturligt tilpasses, jeg tænker dog at en puttetid omkring kl 20 sandsynligvis vil være passende.
Du skriver at "hans spisning er et kapitel for sig" og det vil naturligt spille ind på hans søvn, hvordan han spiser - og hvordan hele dagens rytme er. Jeg vil derfor lige sende dig en plan for dagen, som den kan se ud nu:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur - sover her måske kun 45-60 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med stykker af frikadelle, kogte grøntsager, pastaskruer osv. Må også meget gerne få varm mad til frokost, det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas eller frost, som kan supplere brødhapserne. Vand af kop.
Banen og mælk af kop og kan også ammes og puttes til middagslur ca 13.30, sover her måske kun 1 ½ time
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop
Aften 18: Udgangspunktet er familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og moset mad, maden skal smage af noget og være almindelige børnevenlige retter. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres efterfølgende godt med håndklæde, nattøj osv.
Tilbydes en godnatgrød ca 19.30 i køkkenet.
Ammes og puttes i seng ca kl 20
Sen aften 23-24: evt. ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Det vil ofte være en rigtig god idé at give en godnatgrød som fast del af putteritualet i denne alder - det ligger godt i maven og er med til at give ro. Grøden bør ligge efter aftenbadet. Og netop et bad om aftenen kan også være med til at give ro i kroppen. Badet skal dog ligge 1-1 ½ time før putning, for at have effekt.
Det er vigtigt at du forsøger at holde fast i en nogenlunde fast plan for dagen - det vil sige fast stå op tidspunkt, faste spisetider, sovetider osv. dagen igennem, fordi hele dagens rytme også påvirker nattens forløb og naturligt påvirker J.s fornemmelse for søvn/aktivitet og for mæthed/sult.
Når du putter ham, så er det vigtigt at medtænke at han er i separationsfasen. Det betyder at han har ekstra meget brug for at se dig, for at kunne falde i søvn, når han ikke kan se dig, så føler han sig forladt og alene. Hvis du går, så forstår han ikke hvor du går hen og han kan ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om du kommer tilbage om 5 minutter eller om 5 timer. Han føler sig bare forladt og alene - og det gør ham naturligt utryg og ked af det. Derfor græder han, hvis han oplever at du går fra ham.
Når du putter ham og han græder, så skal du prøve at vurdere hans gråd. Hvis han græder fordi han er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at lade ham ligge, holde hænderne på ham og berolige ham, så han falder i søvn. Så du er der og så du hjælper ham til fysisk ro, giver ham ro med dine hænder og nærhed, men holder fast i at det er sovetid nu - og hjælpe ham med at overgive sig til søvnen i sengen, hvor han skal sove. Men andre gange græder han fordi han er utryg og føler sig forladt og så er det nødvendigt at du tager ham op, beroliger og betrygger og når han så atter er rolig, så prøver du at putte ham igen.
Nogle gange kan det være nødvendigt at gå til og fra - det jeg kalder for "se til metoden". Den bruges til børn der gerne vil lege og som søger underholdning, når de skal sove. Den bruges til at vise barnet, at det ikke er legetid men sovetid. Den skal aldrig bruges, hvis barnet græder, rejser sig, står med armene løftet over hovedet - et barn de står sådan har brug for sine forældre - det er ikke et barn som leger, men et barn der har brug for hjælp til at falde til ro. Børn der klynger sig til de voksne for at kunne sove er inde i en periode hvor de har brug for dette - og det skal man lytte til.
Se til metoden er derfor ikke en "kontrolleret gråd metode", hvor man lader barnet græde og forlænger tiden, hvor man går frem og tilbage. Det handler ikke om at barnet skal græde, men om at vise barnet, at man er der, at barnet trygt kan lægge sig til at sove, at det er sovetid og ikke legetid. Det er som sagt vigtigt for jeres dreng at vide at I er der og hvis du vælger at gå så skal det kun være kortvarigt, for at vise ham, at du ikke vil lege, men at han skal sove .
Det betyder at du går kortvarigt, du vender tilbage - også selvom han ikke græder, du putter ham beroliger ham osv. Nogle gange skal du måske kun gå fra ham 1-3 gange, så ved han at det er sovetid og forstår at det er det, der skal ske nu og så sætter du dig hos ham, giver ham den ro, han har behov for, netop for at han så kan lægge sig til at sove.
Hos jer lyder det som om at amningen næsten vækker ham - eller at han bliver frustreret over at blive ammet og derefter flyttet til sin seng. Du kan overveje enten at lade ham falde i søvn i din seng og lade ham ligge der - og først flytte ham til egen seng, når du sen aften går i seng.
Du kan også overveje om det ville hjælpe jer at introducere en flaske. Man kan naturligvis diskutere behovet for denne i 10 måneders alderen, men nogle gange har den god virkning og fordelen er at han kan få den i sin tremmeseng. Han behøver således ikke blive flyttet undervejs, men kan få lov til at falde i søvn, hvor han ligger. Det er her vigtigt, ligesom med brystet, at han ikke falder i søvn med den i munden, men lige slipper, kikker på dig, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn.
Jeg håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke :)
Og rigtig god sommer!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske