Brev:
Ikke vild med mad
10. juli 2013
Alder:
8 mdr.
Ikke vild med mad
Kære Helen
Jeg skriver til dig igen fordi vi stadig har en del problemer med Konrads måltider.
Konrad får 2 flasker i døgnet nu, en aftenflaske inden sengetid kl 19 (ca 210ml) og en natflaske omkring midnat ( mellem 150 og 210 ml )
Han er nu 8 måneder og er stadig en stor dreng på næsten 11 kg. Nogle gange kan jeg dog undre mig over hvordan han kan blive ved at holde den kampvægt, for mad er han ikke synderligt begejstret for.
Når vi står op omkring kl 6 går der en time før han udviser tegn på sult. Her får han en portion havregrød som naturligvis fra dag til dag er af forskellig størrelse, men der ryger altid lidt ned, så det er jo fint. Havregrøden er lavet på vand og med en lille klat smør. Jeg er ikke i tvivl om at han godt kan lide dette måltid :-)
Resten af dagen er stort set et problem madmæssigt. Uanset hvad vi tilbyder ham, spiser han 2-3 mundfulde og så er det slut. Jeg synes efterhånden vi har prøvet det hele, lige fra helt moset tynd mad til rugbrødshapser, mosede kartofler, kartofler i stykker, ting han sidder med selv, sødt, surt, salt, neutralt, stærkt .. ALT er prøvet..
Somme tider har jeg en følelse af at han ikke er sulten, andre gange tænker jeg at han er dødsulten, men bare ikke har lyst til at spise.
Hvis jeg "snyder" ham til at tage en mundfuld spiser han det han har fået i munden og problemet opstår igen ved næste bid. Han spytter sjældent maden ud igen.
Han drikker meget vand og elsker at drikke. Jeg tilbyder ham indimellem mælk, men begejstringen er ikke så stor som ved vand.
Der er få ting som altid "glider ned". Bliver han tilbudt en ostehaps, sidder han klar som en fugleunge, selv efter at have afvist andet mad. Fiskefrikadeller og pastaskruer er også et hit.
Jeg er ærlig talt ved at være træt af at smide flere portioner mad ud om dagen og af at spekulere over hvad jeg mon kan få ham til at spise osv. Og træt af at få at vide at han jo er en stor dreng så han "mangler ikke noget" .. Det kan vel ikke passe at han fra kl 7 om morgenen til 19 om aftenen skal leve af få mundfulde mad ?
For mig har det altid været et mål at få en dreng som bare skulle smage på det meste, få forskellige smagsoplevelser og efterhånden bare spise det vi spiser: Sund varieret kost. Men har jeg været for langt fremme i skoene ? Har der været for meget fokus på det?
Skal jeg kapitulere og lade ham spise ostehaps og pastaskruer og vente med at introducere de andre ting ?
Kan det være han spiser sig mæt i 2 flasker mme og havregrød og dermed har byttet op og ned på nat og dag ?
I så fald, kan vi vænne ham af med flaskerne nu og hvordan ?
Til sidst vil jeg sige at Konrad er en glad dreng som udvikler sig præcis som han skal, kravler, pludrer osv :-) Han bruger meget energi i sin vågne tid og jeg tænker at han jo dermed også burde indtage noget energi.
Håber du kan give nogle gode råd for vi er ved at være rådvilde her.
Med venlig hilsen
Kathrine