Svar: Ikke vild med mad
10. juli 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Kathrine
Tak for dit brev :)
Det lyder helt relevant at bibeholde 2 flasker modermælkserstatning, faktisk vil jeg normalt anbefales 3 flasker i 8-9 måneders alderen og det er vigtigt at din dreng får ca 500 ml mme dagligt. Han skal have mindst 400 ml mme dagligt, for at få jern nok.
Derudover vil jeg anbefale at du bruger mælk i hans grød og mos, så han derigennem får lidt ekstra mælk og energi. Selvom han tager godt på og er en fysisk stor dreng, så er det vigtigt at maden stadig energiberiges. Netop fordi børn i din dreng alder ofte spiser meget lidt, så er det vigtigt at komme ekstra energi i maden med mælk og fedtstof :)
Det er helt normalt at børn i 8-10 måneders alderen lukker munden for skeen og ofte er det ikke fordi barnet ikke vil spise og smag, men handler om at barnet gerne vil spise selv. Det kræver dog stor koncentration at spise mad selv med fingrene eller med en gaffel og det er derfor rigtig godt, hvis du ved siden af mad i stykker stadig kan supplere med lidt skemad. Læs gerne min artikel "Lukker munden for skeen", som du finder i min artikelsamling.
Det er vigtigt at du ikke holder fokus på hvor meget din dreng spiser, men at han skal tilbydes lidt og tit - og hvis der ikke glider så meget ned til det ene måltid, så glider der måske lidt ned til det næste.
Det er vigtigt at du forsøger at følge en fast rytme dagen igennem. Og at I har nogle faste rutiner omkring måltiderne - at han sættes i den høje stol, starter med at få lidt mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på, små hapsere osv. og du følger så efter med lidt skemad. Det er vigtigt at han kommer op til samme tid hver dag og at måltiderne serveres til nogenlunde samme tid - det er med til at give ham en fornemmelse for mæthed og sult, da tidspunkterne naturligt vil påvirke hans indre ur, det der også kaldes den cirkadiske rytme.
Det vil være rigtig godt at du nu giver ham mere og mere af den mad, som du selv spiser, så du ikke skal lave specielle retter, som du føler du er nødt til at smide ud. Udgangspunktet er familiemaden og almindelige børnevenlige retter.
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, lavet med mælk og fedtstof, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet eller mos fra glas eller frost), kan også få rester fra aftensmaden, vand af kop.
Lille flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende, vand af kop
Aften 18: Udgangspunktet er familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Frikadeller kan gives i stykker og kartofler moses med sovs og gives med ske, Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Det er som sagt ikke store portioner din dreng bør spise, det er helt fint, hvis han spiser mellem ½-1 dl skemad og lidt mad i stykker, gumler, øver sig mundmotorisk, smager osv. og på den måde også får mange små måltider dagen igennem.
Du spørger om du har for stor fokus på det med mad - måske... I hvert fald er der ingen tvivl om, at Konrad tydeligt fornemmer, at det gør noget ved dig, når han lukker munden, drejer hovedet og skubber maden væk. Det er derfor også vigtigt at du prøver at tage det roligt og sige ti dig selv, at lidt er bedre end ingenting - og at du så samtidig også prøver at give ham lidt madro, så han ikke føler sig presset unødigt. Du må naturligvis gerne verbalisere positivt om maden "Mmm mam-mam-mam smager godt, mmme" osv. så han fornemmer at det at spise er dejligt og samtidig har "mam-mam" den fordel at du også åbner munden, når du siger denne lyd, hvilket han kan spejle sig i.
Du må på samme måde også gerne smage på hans mad og han kan også smage fra din tallerken, så det at spise er noget fælles og han fornemmer at I spiser det samme:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro :)
Fortsat god appetit og rigtig god sommer!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske