Svar: Det nemmeste måltid er nu blevet til det sværeste
10. juli 2013
Alder:
17 mdr.
Kære Lotte
Tak for dit brev - dejligt at høre fra dig igen :)
Når man skal vælge morgenmadsprodukter til børn, så skal man se sig rigtig godt for. At der står "fuldkorn" på pakken er nemlig ikke ensbetydende med at produktet er sundt, det kan stadig indeholde meget store mængder sukker.
Det anbefales at vælge morgenmadsprodukter med max 10 gram sukker pr 100 gram. TÆNK tester jævnligt morgenmadsprodukter og det kan være en rigtig god idé at se på deres test. Den sidste test de har lavet er fra januar 2013, hvor de har testet 49 morgenmadsprodukter - det kan være en rigtig god idé at se på denne:)
En mulighed kunne f.eks. være Mini Fras udarbejdet i samarbejde med Viffos (Videncenter for fødevarer og sundhed). Det kan serveres med letmælk til en dreng på 17 måneder - og til storebror måske minimælk og naturligvis uden at komme sukker på:)
Morgenmad kan også være fiberholdigt brød, det kan være en grovere bolle f.eks. havregrynsboller eller grahamsboller. Du kan bage selv og have bollerne i fryseren, tø dem direkte op i ovnen og servere dem lune med forskelligt pålæg på.
I weekenden kan I måske også spise lidt æg, kogte kartofler, skinke, pølse og lignende, det kan være rart med lidt variation på denne måde en gang imellem, og det kan gøre at grøden så accepteres bedre en anden dag...
Tykmælk, cultura, yoghurt af forskellig slags kan mange børn også rigtig godt lide og selvom det ikke ligger tungt i maven, så er det godt, hvis han stadig får lidt at spise. I kan komme havregryn, rugbrødsdrys på eller måske lidt mysli - det kan godt være at han kan begynde at tygge sig igennem lidt mysli og igen bør I her vælge en mysli som ikke er med chokolade osv.
Med den alder jeres dreng har nu, så er han naturligt meget bevidst om, hvad han tilbydes og hvad han ser I andre spiser - så generelt er det en god idé at I forsøger at spise det samme, fordi han også spejler sig i jer og i det I gør :) Og en gang imellem kan I så naturligvis også spise grød eller se om han vil spise grøden igen :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske