Svar: 45 minutters lur
10. juli 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at I har forsøgt næsten alt og jeg tænker at selvom du synes I har forsøgt alt længe og intet rigtig virker, så vil tiden naturligt hjælpe jer. Hendes søvn begynder at indeholde flere stadier og det kan være svært for hende at skifte søvnstadie, hvorfor hun lige nu vil have tendens til at vågne op ... og derfor er det netop rigtig godt, at I forsøger at være i nærheden, trille vognen, berolige hende med hænder osv. for at lulle hende videre ind i søvnen, så hun stadig får den søvn hun har behov for.
Du beskriver jo en pige, der ikke vågner og er frisk, men som tydeligt viser behov for at sove en længere lur og det vil også være rigtig godt, hvis hun kunne sove bare 1 ½ time midt på dagen - det er jeg helt enig i :)
Det er rigtig fint at holde fast i en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner og mælk inden hun skal sove igen. Det er således rigtig godt, at give hende flaske, som en fast del af hendes putteritual og nogle gange vil det være nødvendigt at tilbyde flaske igen efter de ca 30-45 minutter, hvor hun viser tegn på at ville vågne op. Når man ammer kan man nogle gange godt opleve at børn falder i søvn, sover, vågner op, søger brystet og falder i søvn igen og det samme mønster kan sagtens være der, når man giver flaske. Du kan derfor godt prøve at tilbyde hende flaske, når hun viser tegn på at ville vågne op, for at se om det kan lulle hende ind i søvnen igen.
Jeg kan ikke ud af dit brev se hvor stor en portion grød hun får - nogle gange handler det nemlig også om at mængden af skemad er for stor og mængden af mælk er for lille. Det kan derfor være en idé at sætte mængden af grød kl 10 lidt ned, så hun ikke får mere end ½-¾ dl. grød sammen med vand af kop. Og når hun så puttes kl ca 11.30, så kan hun få en flaske med måske 150 ml mælk - i stedet for at hun f.eks. spiser 1-1 ½ dl. skemad og så kun drikker 50 ml eller mindre af sin flaske.
Du skriver, at du har forsøgt ikke at give hende flaske, fordi du selv har haft den tanke at hun var overmæt, men det er ikke flasken der skal væk, men derimod mængden af grød der skal sættes ned, så hun stadig får mest mælk. Og det er vigtigt med flasken, fordi det at sutte i forbindelse med søvnen også er med til at give en ro og hjælpe hende til at falde i søvn.
Og så kan det også være en idé at lægge et bad ind mellem første og anden lur. Det vil sige at hun f.eks. kan få grød kl 10, komme i bad derefter og blive frotteret godt i håndklædet, blive smurt med creme, få lidt massage osv. og ca 1-1 ½ time efter badet puttes hun så med en flaske. Badet kan gøre at hun bliver træt på en anden måde, slapper af i kroppen og bedre kan overgive sig til søvnen - og det kan nogle gange rykke lidt på puttetidspunktet, så hun måske puttes ½ time senere, men så ikke vågner efter ½ time - det kan også være et forsøg værd:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat held og lykke og rigtig god sommer!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske