Svar: Søvn 8 måneder
12. august 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev og velkommen til og dejligt at høre, at du selv har fået lyst til at skrive til mig :)
Det lyder rigtigt, når du skriver, at du har en mistanke om at jeres datter har en "vanebetinget opvågning" - eller det jeg kalder for et søvnassociationsproblem.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove, det er de rutiner vi har før vi falder i søvn. Din søvnassociation kan f.eks. være at læse lidt i en bog, før du sover og du har et ritual på denne måde, og for små børn, er søvnassociationer ofte at få f.eks. en flaske, få en sut, en sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det, der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis jeres datter f.eks. er afhængig af flaske eller af at være i jeres favn og blive vugget for at sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Dt der er startet som en god søvnassociation kan ændre sig til at blive uhensigtsmæssigt, fordi man får skabt den problemstilling der ligger i at jeres datter ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at I tilbyder hende flaske, sut, vugger hende ... igen og igen.
Og det lyder faktisk som om at jeres lille pige er afhængig af at I gør disse ting i løbet af natten. Det er ikke fordi hun drikker særlig meget af flasken, men hun falder til ro og sover videre, når hun får den i munden. og det samme gælder sutten og nogle gange er det ikke nok, så skal hun op i jeres favn, vugges og beroliges.
Det er sådan at vi alle sammen vågner en gang i timen - faktisk vågner vi mellem 10-20 gange hver nat. Vi vender os om, skifter side, trækker dynen op, sparker dynen lidt af, retter på puden, putter os ind til vores partner osv. Ofte mærker vi slet ikke at vi vågner og gør disse ting, det sker imens vi sover. Og små børn har som os de samme opvågninger. Jeres datter vågner op, registrerer med sin underbevidsthed om alt er som da hun faldt i søvn og hvis det er det, så sover hun roligt videre. Men hvis hun mangler noget, hvis hun mangler jeres tætte og fysiske kontakt, hvis hun mangler flasken eller sutten i munden, så vil hun naturligt ikke kunne sove videre, uden at få dette igen - derfor vil hun vågne yderligere op og vække jer.
Jeg plejer at sammenligne det med at du som voksen falder i søvn ved siden af din mand/kæreste og han så forsvinder i løbet af natten. Hvis du vågner og oplever at din mand er væk, så vil du ikke kunne sove videre, men i stedet vil du vågne yderligere op, du vil mærke en uro og du vil begynde at søge efter ham, for at finde ud af hvor han er blevet af. Du ville først falde til ro, når du havde fundet ud af at der ikke var sket noget, at han bare var gået på toilet, ikke kunne sove og derfor var stået op.
Derfor er det vigtigt at I nu forsøger at skabe nogle rutiner, hvor jeres datter hjælpes med at komme videre i søvnen uden at hun igen og igen skal have noget i munden eller skal tages op, vugges osv. Det er vigtigt at hun, når I putter hende, får sin mælk, så hendes behov for mælk og væske dækkes - men det er vigtigt at hun ikke falder i søvn med flasken i munden. Og det er på samme måde vigtigt at I forsøger at få hende til at sove der, hvor I ønsker hun skal sove om natten. Så hun ved, hvor hun er, når hun har sine natlige opvågninger - hvis hun falder i søvn et sted og vågner et andet sted, så kan det naturligt forvirre og gøre hende utryg.
Hun skal stadig være tryg og skal ikke græde sig i søvn og hun er lige nu i en svær alder, hvor hun naturligt har rigtig meget brug for jer, brug for fysisk kontakt og nærhed. Hun er i separationsfasen og det betyder at hun lige nu har ekstra meget brug for at mærke jer og mærke at I er der for hende.
Det kan derfor godt være at hun lige nu sover bedst og mest roligt, hvis hun kan mærke jer om natten. Og derfor tænker jeg, at I skal prøve at koble hendes seng til jeres seng. Fjerne den ene side af tremmerne og sætte de to senge sammen. I skal naturligvis sikre jer at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt og hun må ikke kunne falde ud af sengen. Men det er en måde at lære hende at sove i egen seng, hvor I kan være lige ved siden af hende. I kan ligge i jeres seng og berolige hende med hænder, kærtegn osv. så hun kan mærke at I er der - også om natten, når hun vågner, så kan I lægge en hånd over på hende. Og er hun god til at bevæge sig, så vil hun på sigt også kunne kravle over og putte sig ind til jer, hvis hun har brug for det. Alt sammen masser af nærhed og kontakt, men uden at hun vugges og uden at hun igen og igen får sut eller flaske i munden.
Når I giver hende flaske, så er det rigtig godt, hvis I kan nå dertil, hvor hun får mælken, dier og falder til ro, slipper flasken, smiler og triller om på siden og falder i søvn. Så hun får den mælk/væske hun har behov for, men lærer at sove uden flaske i munden - og der skal her ikke erstattes af en sut. Sen aften kan hun få flaske mere eller mindre i søvne og derefter sove videre - måske har hun der brug for sutten efter mælken og det er okay, men resten af natten skal I forsøge at undvære den og se om ikke I kan få hende videre i søvnen med nærhed, stillingskift osv. og uden at give hende noget i munden.
Dagens rytme og plan for dagen spiller også ind og umiddelbart ser jeres dagsplan fin ud. Jeg vil dog foreslå at I prøver at give hende lidt mindre mængde af gangen og i stedet giver lidt flere måltider i løbet af dagen. Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7-7.30: 1½ dl. Havregrød, vand af kop
Formiddag 8.45-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på selv, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske
Frokost 11.30: ½ skive rugbrød i hapsere med forskelligt smørbart pålæg og suppleres med ½-1 dl. grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13.30. Gå meget gerne en tur med hende, for at se om I på den måde kan få hende til at sove en længere lur midt på dagen, så hun kan springe sin eftermiddagslur over.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende, vand af kop.
Springer 3 lur over - prøv i stedet at arbejde på en længere middagslur
Aften 18: Udgangspunktet er familiemad. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være moset mad og mad i stykker, vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske, som gives mere eller mindre i søvne og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.
Som I kan se, så indgår der 3 flasker i denne dagsplan - inden middagslur, aften og sen aften og det vil være rigtig godt, hvis I kan arbejde på at jeres datter får flaske her, som en fast rytme. Det kan være en god idé ikke at prøve med flaske formiddag og eftermiddag og i løbet af natten, men i stedet holde fast i disse tre flaskemåltider. Det kan gøre at hun ikke føler sig så presset af flasken og derfor accepterer den bedre.
Det vil også være rigtig godt, hvis I nu kan prøve at arbejde på, at hun sover to lure dagligt i stedet for tre lure - jvf. planen.
Og så vil det være rigtig fint, hvis I kan forsøge at indføre et bad om aftenen. Jeg tænker at det kan være med til at give hende en anden ro. Badet bør ligge godt en time før putning, for at have den rette effekt. jeg tænker at hendes behov for flaske måske også vil være større efter badet og at hun således vil acceptere den, drikke det hun har behov for og derigennem også få en større ro.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske