Svar: Amning/flaske og søvn
12. august 2013
Alder:
7 mdr.
Kære Linden
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at jeres datter får mælk nok i løbet af dagen og aftenen, ligesom hun med den alder hun har nu, skal have mange små måltider hele dagen igennem. Det er derfor vigtigt, at du forsøger at holde mængden af skemad om dagen på et niveau, som sikrer hende mælk/væske nok og som samtidig også mætter hende nok. Hvis hun ikke drikker helt nok om dagen, vil hun naturligt skulle søge mælken/væsken om natten.
Derfor anbefaler jeg ofte at man giver lidt mindre skemad af gangen og lidt flere måltider dagen igennem. Det kan således være bedre at give hende 1 dl grød eller mos og hun så tager imod brystet, end at give hende 1 ½ dl skemad og hun så afviser brystet eller ikke drikker nok. Når det er sagt, så har hun dog også en alder nu, hvor hun ikke længere behøver helt så mange amninger og jeg plejer at anbefale 4 amninger i døgnet til børn på 7 måneder.
Det er korrekt at hun i stedet for amning kan få fire flasker - og du må naturligvis gerne gå over til at give flaske. Fordelen ved flaske er, at far jo kan tage mere over og samtidig kan modermælkserstatning nogle gange mætte lidt mere - nogen garanti for dette, er der dog ikke, men det kan naturligvis forsøges.
De fire flasker eller amninger anbefaler jeg ligger inden middagslur, aften, sen aften og tidlig morgen og mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes/flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (evt. jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet kan variere efter hvor lang en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden, vand af kop. Må gerne i en overgangsperiode få en lille amning om eftermiddagen, hvis du skønner at det kan hjælpe hende til ikke at søge brystet helt så meget om natten.
Powernappen springes måske over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, kogte blomkål og broccolibuketter og lignende i hånden, som hun kan gumle på selv. Mere og mere familiemad, det vil f.eks. være rigtig fint med forskellige risretter nu, f.eks. boller i karry, ris med rødspætte osv. Vand af kop.
Ammes - skiftes - ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover videre uden mælk til næste morgen tidlig. At sove igennem er lige nu at sove 5-6 timer uden mælk.
Det er som du kan se amningerne formiddag og eftermiddag der forsvinder først - og så naturligvis amningen midt nat. Men det kan være en god idé at amme en ekstra gang eftermiddag, for at være sikker på at hun får mælk nok og ikke behøver søge det om natten.
Det er også helt fint at du nu vil forsøge med flaske og det lyder fint at lade far forsøge sig om aftenen. Når du går over til flaske, så vil det være rigtig godt at lade en amning af gangen blive erstattet af flasken. Det gør at din krop får mulighed for at følge med og din mælkeproduktion nedsættes stille og roligt. Det gør også at jeres datter får mulighed for at vænne sig til flaske og modermælkserstatning i et roligt tempo.
Det vil sige, at hvis du lige nu ammer 4 gange i døgnet, så vil det være rigtig fint at gå over til at amme 3 gange og give flaske en gang. Herefter kan du gå over til at amme 2 gange og give flaske 2 gange. Derefter give 3 flasker og amme 1 gang. Jeg vil anbefale at den amning du stopper sidst er amningen tidlig morgen. Det vil sandsynligvis være dejligt for dig, hvis du der kan tage hende over til dig, amme og I så kan sove videre - og måske vil I gennem længere tid netop kunne nyde denne ene amning. Det vil også gøre det muligt for dig en gang imellem at lægge hende til, hvis I f.eks. er ude og hun bliver ked af det. For nogle kvinder fungerer det at amme blot en gang i døgnet og det kan være et forsøg værd :)
Flaske om aftenen kan du give hende imens hun ligger i tremmesengen, så hun lærer at falde i søvn der og forbinder det med stedet, hvor hun skal sove. På samme måde kan hun få flaske i barnevognen inden middagsluren, hvis det vil fungere bedre for jer. Det at få flasken, hvor hun skal sove, kan nogle gange gøre det lettere at putte hende, fordi hun ikke oplever et skift undervejs. Når hun først er i favn og derefter flyttes over i seng, så vil hun måske protestere og blive ked af det.
Nogle gange har hun naturligt brug for nærheden, når hun får mælk og vil derfor blive ked af at blive lagt i sin seng. Her kan du i stedet vælge at lægge dig med hende (eller far kan) i dobbeltsengen og give hende flaske imens hun ligger ved siden af jer - som hvis du ammede hende liggende. Og så lade hende falde til ro og falde i søvn der. Hun kan flyttes til egen seng, når hun sover. Det er okay, hvis det er sådan hun lige nu vil sove bedst. Det vil dog være en god idé at I forsøger at få hende til at slippe flaske (eller bryst), før hun sover helt - det vil sige, at hun skal die, slippe, kikke på dig, smile til dig, trille om på siden og falde i søvn.
Vær opmærksom på, at hvis hun får flaske og ligger ned, så vil det være rigtig godt at elevere hende hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Det er vigtigt for at undgå tilbageløb til mellemøret og forebygge mellemørebetændelse.
Det kan, som du ser i dagsplanen, også være en rigtig god idé nogle gange at dele mælkemåltidet om aftenen i to, så hun får bryst, skiftes, får bryst igen og først derefter puttes. Du kan også gøre det, at du giver bryst, skifter hende, giver flaske og putter - for på den måde at få hende tanket lidt ekstra op.
Nogle gange er det godt at koble tremmesengen til forældresengen. Det vil sige fjerne den ene side af tremmesengen og sætte de to senge sammen. Naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan hun ligge i sin egen seng og du kan samtidig ligge i din seng - og du kan lægge hænderne over på hende, berolige hende, holde hende i hånden, kærtegne hende osv. Hun kan således mærke dig, men er samtidig lidt på afstand af dig (og dermed også af brystet) :)
Og nogle gange må far tager over om natten - far kan give sammen fysiske kontakt og nærhed. Lillepigen kan putte sammen med far i dobbeltsengen, han kan berolige betrygge og give hende masse af omsorg - men han kan af gode grunde ikke amme og han dufter heller ikke af mælk, så nogle gange vil det faktisk virke, at far og datter sover sammen og mor sover i et andet rum ... Igen skal I gøre det, som I umiddelbart fornemme vil være bedst hos jer :)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske