Svar: Madpakke og kontrol af spisning
13. august 2013
Alder:
2 år, 11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Som udgangspunkt, så er det en rigtig god idé, at servere mad for børn, som består af forskellige valgmuligheder. Det vil være en rigtig god idé, at give hende en madkasse med, hvor der er lidt forskellige rum - og hvor du så kommer lidt forskellige fødevarer i hvert rum - og så lade hende spise det hun vil og i den rækkefølge hun har lyst.
Naturligvis kan du, når I sidder derhjemme, og hun beder om at få mere frikadelle, sige "du må gerne få en frikadelle mere, men du skal lige spise din gulerod først" eller lignende. Men som udgangspunkt, så er det en god idé at give hende madro og tro på, at hun selv kan styre hvad hun har lyst til. Det er en rigtig god idé ikke at kommenterer på, hvad hun spiser, hvordan hun spiser og hvor meget hun spiser, men netop give hende ro til at spise.
Det er naturligvis dig, der bestemmer, hvad hun får og hvad udvalget er. Og ja - det vil være rigtig fint at hun får en klapsammen rugbrød, grovbolle eller lignende og ved siden af så tilbydes kylling, pølse, frikadelle (kød eller fiskedelle) osv. Ligesom hun også kan få grøntager med af forskellige slags eller du kan lave pastasalat eller lignende, som hun kan få med i en bøtte. Det kan være en god idé at bruge rester fra aftensmaden, så hun får et koldt kyllingelår med, som skal gnaves, en frikadelle eller lignende - det kan også være pasta med kødsovs, lasagne osv. hvis de har mulighed for at lune maden i børnehaven.
Det er vigtigt at du gør maden så let tilgængelig som mulig. Når mange børn har mad med hjem i madpakken, så er det fordi de får for store stykker med. De får f.eks. en hel gulerod med, og det tager så lang tid at gnave sig igennem den, at de aldrig når at spise noget af det andet. Derfor skal maden skæres ud i små mundrette stykker, så det er let at gå til og så hver del ikke tager for lang tid at spise. Og ofte spiser de så faktisk lidt af det hele eller tømmer madkassen.
Det er en god idé ikke at pakke alt ind i stanniol, men lægge det i små rum, så det er let at få fat i og så din datter ikke skal bruge en masse tid på også at pakke det ud. Ofte fjerner det også fokus fra det at spise, fordi alle omkring bordet vil sidde og følge med i, hvad der er i hinandens pakker og så glemmer de at spise.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske