Svar: Vi er blevet vækket i 2 1/2 år : (
14. august 2013
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Rasmus og Williams mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Du har ret og nogle gange hjælper det faktisk at skrive ned, hvad det er man gør og så sende brevet til mig - for det er ganske rigtigt, at det er en dårlig vane med f.eks. flasken og det vil være rigtig godt at komme væk fra dette. Jeres dreng har en alder, hvor han naturligt ikke behøver få flaske mere og sagtens kan indtage sit væskebehov i løbet af dagen og aftenen.
Det samme gælder i princippet sutten. Han må meget gerne have sut, og det er helt naturligt at han har brug for sut, når han skal sove. Men det er rigtig vigtigt at I ikke konsekvent giver ham sutten flere gange i løbet af natten. Har han brug for sutten, har han lært at han ikke kan sove uden og er derfor afhængig af den (det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn), så er det jo sådan - men I kan stadig godt skære ned for serviceniveauet om natten. Det er ikke jer, som skal give ham sutten, han skal selv kunne finde den, tage den i munden og komme videre i søvnen uden at forstyrre jer eller sin storebror.
På samme måde kan han godt få en kop med vand ved sin seng, så hvis han vågner kan han tage noget at drikke, ligesom I også kan stille lidt frugt ved sengekanten, et stykke knækbrød eller lignende - hvis han vågner tidlig morgen, så kan han tage lidt at spise og drikke og kan så sove videre eller om ikke andet, vente med at vække jer til han har spist lidt.
Han er 2 ½ år nu og en del børn begynder netop i denne alder at protestere mod tremmesengen. Måske er det tiden til at få en åben seng, hvor I kan sidde på sengekanten og læse for ham, når han skal sove og hvor han netop kan have et lille bord ved siden af sengen med lidt vand ... Det giver naturligvis den risiko, at han så vil stige ud af sengen og søge jer igen og igen, men det er ikke sikkert. Nogle gange giver det ro at mærke, at han netop kan komme ud. Og samtidig kan man også sige, at det kan være rart for jer alle, hvis han når han vågner og drømmer om natten, selv kan finde ud af at komme ind til jer og måske lægge sig på en madras på gulvet, så I ikke behøver stige ud af jeres seng hver nat.
Det kan derfor godt være en idé at I hos jer overvejer, hvordan I generelt kan gøre jeres dreng mere selvhjulpen om natten, så han ikke behøver jeres hjælp, hver gang han vågner.
Naturligvis skal I være der for ham, hvis han drømmer og er ked af det og det kunne godt lyde som om at han faktisk drømmer rigtig meget. Det at han vågner med skrig og ikke kalder på jer - men skriger, kunne faktisk godt lyde som om at han måske har natteskræk. Hvis det er tilfældet, så er det rigtig vigtigt at I ikke vækker ham, men forsøger at få ham videre i søvnen.
I skal naturligvis også sikre jer at han ikke ligger og klynker i søvne om natten, fordi han har ondt - du nævner selv dette og det er vigtigt at medtænke. Det kunne være smerter fra ørerne. Det kunne også være en idé at tjekke om han mon kunne have blærebetændelse.
Han må gerne, selvom han nu er 2 ½ år gammel, få et aftenbad, og en godnatgrød som en fast del af sit putteritual. Det kan have god effekt og give en god start på natten for jer alle. En rytme kan således være at I spiser kl 18, derefter kommer han i bad, så tilbydes han godnatgrød sammen med en kop lun mælk kl ca 19.30-19.45, så får han børstet tænder og herefter kommer han så i seng, får læst historie, bliver puttet osv.
Det er en god idé at I bruger 10-15 minutter på at sidde hos ham og I må gerne tale om dagen og alle oplevelserne. Det kan være med til at minimere hans drømmeaktivitet, at I taler dagen igennem, så han får lidt af det bearbejdet før han skal sove. Drømme er jo en bearbejdelse af dagens oplevelser.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske