Brev:
Skriger sig i søvn og sover let
14. august 2013
Alder:
19 mdr.
Skriger sig i søvn og sover let
Kære Helen,
Jeg har søgt rundt på din side for at se om jeg kan finde en situation som ligner vores med det er desværre uden held – selv om jeg ikke tror vi er alene med vores udfordringer med søvnen.
Sammen har vi en dejlig datter på 19 mdr. Mille trives i dagplejen og er næsten aldrig ked af at blive afleveret. Hun er kommet der siden hun var 8 mdr. og vi har opfattelsen af at vores dagplejemoder er kærlig og at hverdagen der er stille og rolig. Mille er ikke så god til at komme i gæstepleje og når de hver anden torsdag er i legestue er det heller ikke en udpræget fornøjelse for Mille (eller for dagplejemoren)
Helt fra Mille var lille har vi måtte vække hende for at få mad. Hun sov stort set hele sit liv væk de første 4 mdr. og jeg var ved at være bange for om hun overhovedet kunne græde. Hun er aldrig blevet ammet (et aktivt valg fra min side) og har derfor fået flaske ved både mig og hendes far. I det hele taget fik vi en drømmestart på det med at blive forældre også selv om Mille allerede der var småtspisende.
Da Mille bliver 4 mdr. begynder udfordringerne med søvnen at komme og det viser sig at de første tænder er på vej – det ved man hvad er så det tog vi meget roligt. Der var putteseancerne ikke så lange som de der nu. Men hun var også ked af det der. Men vi tog hende op og så faldt hun i søvn igen.
Da hun er 5 mdr. bliver vi enige om at tage ”godnat og sov godt” metoden i brug og i 5 dage har vi skrig og skrål inden sengetid. Men derefter sov hun godt i 2 mdr og blev puttet fint uden problemer.
Omkring det tidspunkt hvor Mille bliver 7 mdr. går det helt i ged – vi har skrig og skrål og er oppe alt fra 2-15 gange om natten. Men efter en mdr. hvor vi er lige ved at gå ud af vores gode skind falder det hele på plads igen og vi får ca. 1 mdr med ro omkring putning og søvn. Herefter tager det til igen og selv om vi havde droppet alle natteflaske uden problemer gik vi tilbage og gav flasker 4-5 gange om natten fordi hun ikke rigtig spiste aftensmad og gættede på at det var sult. Og vi prøver alle de råd som vores lokale sundhedsplejerske kan komme på og ALT hvad vi hører fra venner. Bliver så enige efter 1 mdr med forskellige metoder at vi må finde det der passer os bedst og vælger så igen ”godnat og sov godt” – virker efter ca. 14 dage… (Føler os begge som de værste forældre nord for Alperne) Men vælger at bakke hinanden op og står perioden igennem.
Da Mille er 11 mdr. piller vi kl. 23 flasken fra hende fordi hun har så mange tænder og vi er bange for mælken på tænderne. Det gik uden problemer i en uge og flasken kl. 23 blev erstattet af vand. Men i 2 mdr. vågnede hun kl. 22-23 stykker og skulle have vand. Nogle gange var det bare at ligge hende tilbage og andre gange kunne det tage op til 2-3 timer at få hende lagt igen. Oftest det sidste desværre.
Da hun er 12 mdr. tager vi flaskerne helt væk - også til putning og ligger hende faktisk bare uden noget – og det går fint. Indtil hun igen bliver monster svær at putte da hun er omkring 14 mdr. Der skal være helt ro ellers giver den unge dame ikke op. Vi prøver her at give hende noget vand nede i sengen inden hun skal sove og det er faktisk det putteritual vi har haft.
Vi fandt ud af at hun er følsom over for lyd selvom fjernsynet altid har kørt da hun var helt spæd og vi har aldrig været specielt stille. Hun sov i et værelse ved siden af køkkenet og til sidst blev det sådan at vi nærmest ikke kunne tage i en køkkenskuffe uden at hun vågnede. Så vi valgte her da hun var 16 mdr. at flytte hende ned på et andet værelse i huset, hvilket har været en stor succes i forhold til putning og at vi ikke vågner en milliard gange om natten. ( Jeg tror nemlig også mange af de andre natteture kunne været undgået hvis jeg ikke kunne høre ALT fra hendes værelse)
Men så her efter vores sommerferie er det gået helt i kage igen. PT. Skriger hun og er sur og kan ikke finde ro og det kan tage alt fra 15 min til 3 timer før hun finder ro. Vi har igen valgt at bruge ”godnat og sov godt” men jeg må også bare sige at vores forældre hjerter kan snart ikke tåle at hun efter en super dag i højt humør græder/skriger sig i søvn.
Vi er begge bange for om vi traumatisere hende og at hun går glip af noget udvikling fordi hun er træt i dagplejen. Men vi må også bare sige at dagplejen siger at hun ser et barn i trivsel som er på fuld højde med de andre børn og hun kan i hvert fald alle de ting man burde kunne i hendes alder.
Hun har ikke noget antipati for sin seng eller værelse. Hun vil gerne lege i den om dagen sammen med hendes dyr(som hun er MEGET glad for) og er heller ikke ked af at være der selv mens vi tulre rundt. Og hun går også selv hen til den og siger ”sove”
Vi er en familie som er på farten meget og har hendes morfar og moster i nærheden som vi ser 2 gange om ugen ca. Hun er helt trygge og glad for dem og det samme gælder hendes farmor og farfar som hun ser ca. hver 3. uge.
Ydermere kan jeg fortælle at Mille har været sen til at gå og stavre stadig derud af men ikke noget alarmerende tænker jeg ikke. Hun er en pige som er ekstremt opmærksom og nysgerrig selv om det kniber med modet en gang i mellem. Som vores venner siger hun har en radius på 3 meter fra hendes forældre. :-)
Hun kravler ikke på alt eller går i skuffer og skabe. Hendes leg virker meget struktureret i forhold til andre og hun er GOD til at lege selv. Ellers er hun som sagt en glad pige men spillopper i. Hun har temperament og kan te sig som en diva, men det kan vi sagtens håndtere for hun kan oftest afledes med at kigge ud på naboens hund. (Hun skaber sig ikke når vi handler eller der sker noget og hun er super til at køre bil).
Mille er en smule morsyg til trods for at vi indgår i opgaverne omkring hende på lige fod. Og vi er nok begge slemme til at lade hende være det – altså efterkomme hendes ønske om at komme over til mig selv om jeg har mest lyst til at have begge arme fri og gøre det jeg er ved og far har lyst til at lege og pjatte rundt.
Hun har aldrig sovet i vores seng – i en vugge ved siden af og i sin egen seng aldrig hos os fast. Hun har sovet der 10 nætter max i hele hendes liv og det er meget blandet hvilken effekt det har haft. Nogle gange har det lagt op til fest og ballade og andre gange sover hun med det samme.
Vi har tit mad fra fryseren så tiden hjemme ikke går med at lave mad men vi kan lege eller hygge i den tid hvor hun er vågen og jeg synes vi begge er gode til at gøre det frem for at lave de praktiske gøremål.
Ørerne er tjekket og der er superfine og hun er ikke særlig tit syg.
Til slut vil jeg lige ridse vores dagsrytme op:
06:00 – Mor står op og går i bad – når næsten altid færdig inden Mille vågner eller henter far hende ind i sengen og der hygges mens de begge langsomt vågner.
06:30 – Morgenmad – alle 3 sammen (nogen gange går Mille og far i gang inden men i løbet af måltidet er vi der alle 3 sammen)
07:10 – Aflevering hos dagplejen
12:00-14:00 – Middagslur ( +/- 30 min.)
16:00 – Afhentning
17:30-18:00 Aftensmad (gerne alle 3 sammen)
I mellemtiden er der leg og bad…
19:00-20:00 Putning og her starter de største udfordringer.
Kort sagt så er vores problem at hun ikke sover særlig tungt og heller ikke i løbet af natten kommer hun i den dybe søvn og mest af alt at hun skriger sig i søvn.
Håber du kan hjælpe os så vi ikke får splittet et fantastisk barn af.
Kærlig hilsen
fra os som ønsker en god afslutning på dagen.