Svar: Vågner hver time hver nat! (brev 4)
14. august 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Mama-A
Tak for dit brev og det er rigtig dejligt at høre, at det stadig går fremad - også selvom du måske synes det nogle dage går lidt tilbage, så er der sket store fremskridt hos jer! :)
Det spiller ind, at jeres dreng nu har ramt 8 måneders alderen og rigtig mange børn vil især i 8-10 måneders alderen sove meget uroligt. Det skyldes den store udvikling han lige nu går igennem. Han er igang med separationsfasen og øver sig derfor i at være mere og mere på afstand af dig. Det er nu han stille og roligt begynder at krybe, kravle og bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd og netop dettet, at han begynder at vende sig lidt mere ud mod verden og omgivelserne, andre personer, medfører en separationsangst, en angst for fremmede og et barn som tydeligt protesterer mod at blive forladt af sine forældre.
Man oplever det ofte både om dagen og om natten. Om dagen reagerer jeres dreng, når I går fra ham. Han græder, også selvom du kun går ind i et tilstødende lokale - hvis du f.eks. går fra stuen og ud i køkkenet, kan han blive rigtigt ked af det - og han viser stor gensynsglæde, strækker armene ud mod dig ("tag mig op") og søger stor fysisk kontakt, når han ser dig igen.
Når han skal puttes, vil han ofte søge ekstra fysisk kontakt, han har svært ved at blive ladt alene og behovet for at I er der, er større nu end tidligere. Det samme gælder, ved opvågningerne undervejs i søvnen - både om dagen og om natten. Den store motoriske uro han har i kroppen, fordi han motorisk bruger sig selv mere og mere, gør at han har svært ved at ligge stille. Han får sig lagt i stillinger han ikke selv kan komme væk fra, ligger f.eks. i kravlestilling og rokker frem og tilbage, banker måske hovedet ind i sengegavlen osv. Han har en stor motorisk rastløshed, har svært ved at slappe af, når han skal sove.
Den fase han går igennem lige nu er rigtig svær, for på den ene side har han rigtrig meget brug for at I er der, brug for at se jer, for at forstå, at I ikke er forsvundet og han er lidt sårbar overfor, når I ikke er der. De fleste børn er omkring 16 måneder inden de helt forstår at man er der, selvom man ikke kan ses med det blotte øje. Man kan sige at separationsfasen er en periode, hvor han har brug for at være mere tilknyttet for netop at kunne separere sig ... han klynger sig lidt ekstra til jer, for at kunne slippe jer :)
Det kan være en rigtig god idé at I lige nu prøver at holde fast i en nogenlunde ens dagsrytme og planen du sender ser rigtig fin ud. Det at have faste sove og spisetider er rigtig godt. Jo mere stabil rytme I kan have, jo bedre vil jeres dreng sove og jo gladere vil han også være, når han er vågen.
Og når det er sagt, så må han faktisk gerne sove en kort formiddagslur. For rigtig mange børn vil i 8-10 måneders alderen begynde at sove lidt mindre om dagen. Man kan sige at det er en slags "jeg vil ikke sove, men hellere opleve og mærke verden" og derfor protesterer de mod at blive puttet, ligesom de ofte sove kortere lure. Dagen skal ikke soves væk. Mange børn vil derfor i denne alder trives fint med en formiddagslur på kun 45 minutter og så en middagslur på 1 ½ time, måske 2 timer, hvis man er heldig - og det er okay.
Jeg synes derfor det vil være rigtig fint at du tager ham op, hvis og når han vågner efter en kort formiddagslur og virker frisk - og til middagsluren kan du så arbejde på at han sover en længere lur. Det betyder også at du kan vælge at putte ham indendøre om formiddagen og så putte ham i barnevognen til middagsluren. Det at putte ham i barnevognen og køre med ham, giver ham også mulighed for at få en masse oplevelser, som han jo rigtig gerne vil lige nu, før han så skal sove :)
Når han skal starte i vuggestue, så er han ældre og situationen en helt anden. Så det bedste du kan gøre lige nu er at holde fast i dagsplanen og sikre ham to lure dagligt - og prøve ikke at tage problemerne på forskud :)
Med hensyn til natamning, så skal du være opmærksom på at separationsfasen kan gøre at han søger brystet ekstra - netop fordi det gør ham tryg, at mærke dig helt tæt på. Og det er naturligvis helt okay, at du vælger at amme ham en ekstra gang i denne periode, hvis det giver den nødvendige ro og tryghed. MEN, du skal være opmærksom på ikke at få sat amningerne for meget op - men stadig holde fast i at han så vidt muligt skal dække sit behov om dagen og aftenen. Det er vigtigt at han får mad og mælk og vand nok hele dagen, så han ikke i kraft af sin udvikling, pludselig får vendt rundt på det hele igen.
MÅske er det nødvendigt at far tager over et par nætter - så du efter amningen sen aften lader far og søn sove sammen og du sover i et andet rum. Far kan give masser af nærhed og fysisk kontakt, men kan af gode grunde ikke amme. Far kan altså godt putte med jeres dreng, give ham trygheden og følelsen af ikke at være alene. Far kan også give ham lidt vand, hvis han virker tørstig ...
Når du ammer ham liggende, så prøv om du kan nå dertil, hvor du ammer ham, han slipper brystet, smilier til dig og triller om på siden og falder i søvn. Så han på den måde ikke falder i søvn med brystet i munden, men lige når at registrerer at brystet er ude at munden og at han godt kan sove uden. Når han kan dette, så er det lettere at lære ham at sove uden brystet og altså dermed forlænge tiden lidt fra amning til putning - de næste måneder er det dog helt naturligt at han stadig skal ammes inden han puttes til natten :)
Med hensyn til at "ligge i omvendt ske", så lyder det som om at han sover rigtig godt på denne måde, netop fordi han mærker at du er der - men du sover dårligt. Prøv derfor om du ikke kan ændre på hvordan du "omslutter" ham, så han stadig fornemmer at du er helt tæt på, men så du stadig også sover godt ...
Med hensyn til godnatgrød, så gives den inden sengetid - og IKKE kl 23. Det vil være rigtig godt at han får aftensmad kl 18, og derefter kommer i bad, som nu. Og så tilbyder I en godnatgrød kl 19.45 i stolen i køkkenet, han får en kop mælk sammen med grøden, han får børstet tænder og derefter så ammes han og puttes.
Du kan prøve med forskelllige typer af grød - hvis han ikke er glad for havregrød, så prøvø med flerkornsgrød eller mysligrød. Du kan prøve med en færdig grød og du kan også prøve at lave grød selv. Og hvis han bare slet ikke er til grød, så kan du også give ham en banan som del af sit putteritual. Og gerne servere bananen sammen med lidt lun mælk af en kop. Det kan være lidt sødmælk, det kan også være lidt mme eller måske lidt vælling, som måske vil mætte ham lidt ekstra :)
Om morgenen må han gerne få brød i stedet, hvis du synes det fungerer bedre :) Nogle gange vil en pause fra grøden også gøre at interessen kommer igen. På sigt vil han jo også stille og roligt kunne begynde at få lidt yoghurt, minifras, eller almindelige havregryn med mælk på ... Hvad spiser du selv om morgenen? Måske vil han gerne have det samme som dig :)
Det lyder som om at han er rigtig glad for brystet og det lyder derfor ikke som om at han lige vil acceptere en flaske - og det er naturligvis okay. Hvis han er vågen nok til det sen aften, kan I prøve at give ham lidt vælling af en almindelig tudkop. Det vil sige af den gammeldagstype, hvor mælken løber ud af tuden når koppen tippes. Det lyder som om at det er en "drypfri" kop du har købt og den kræver at han kan finde ud af at sutte på den ... I kan naturligvis også give ham af en almindelig kop, hvis han er vågen og god til at drikke af den - fordelen ved flaske er dog at han her kan drikke større mængder og også kan drikke den mere eller mindre i søvne.
Hvis han halvsover og søger mælk, så må du amme ham :)
Jeg tror jeg er kommet nogenlunde rundt om alle dine spørgsmål og håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske