Brev:
Kan vi gå væk fra amning før middagslur?
14. august 2013
Alder:
8 mdr.
Kan vi gå væk fra amning før middagslur?
Kære Helen
Vores datter er knapt 8 måneder; måler 71 cm og vejer 8 kg og nu kommet godt i gang med at kravle. Jeg skriver for at bede dig om lidt vejledning i forhold til amning, nu hvor far har overtaget barslen.
Da vores datter var mellem 6 og 7 måneder forsøgte vi at give hende flaske ca. 5-6 gange før hendes middagslur mhp. at far skulle kunne give hende mælk, når jeg skulle på arbejde. Det endte hver gang med skrål og protest, og jeg bukkede under for at give hendes bryst, da det var det eneste, der kunne tilfredsstille den lille. Jeg forsøgte også med en tudkop, men det lod heller ikke til at være sagen, da hun blev meget ked af det og frustreret.
Ifølge dine dagsplaner bør børn jo have mælk inden middagslur, op til de er 10 måneder. Men da det ikke en holdbar løsning at bruge flaske eller tudkop med tilskudsblanding som erstatning for amning inden middagsluren hos os, vil jeg høre dig, om to ting:
1) kan jeg lægge amningen på et andet tidspunkt?
2) kan far give hende noget andet til middagsluren i stedet for? Vi har tilstræbt os på at gøre overgangen til at far overtog barslen helt blidere ved at starte stille og roligt med at jeg flexede på arbejde og var væk nogle timer ad gangen, hvorefter jeg har været hjemme til at amme hende kl. 13-14. Men er hun klar til at undvære mælk her?
Jeg kan fortælle, at vores datter stadig sover meget let og har problemer med at komme videre i søvnen efter 40 minutters intervallet, selv om vi forsøger at ”fange hende”, inden hun vågner ved at trille med barnevognen. Hun vågner kl. 6-7, men spiser næsten ikke noget af den havregrød, vi serverer, kl. 7.30. Hun lader til at have større appetit til frugtmos og blød frugt i hånden kl. 9-9.30 og af og til rest fra morgenmad. (Hvis hun står op kl. 6, vil hun typisk have brug for 2 formiddagslure; en før og en efter formiddagsfrugt). Herefter sover hun som regel formiddagslur på 40 min-1 time og spiser frokost kl. 11.30.
Indtil nu har jeg jo ammet hende ved 13-13.30-tiden, hvorefter hun sover 30-40 minutter. Kl. 15.30 spiser hun en lille portion havregrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden og vand af kop. Kl. 16.30 sover ½ – 1 time. Kl. 17.30 aftensmad (grøntsagsmos med kød eller fisk; fuldkorns suppehorn med kødsovs er også et hit).
Kl. 19 starter putteritual med god amning fra begge bryster og falder i søvn hen mod kl. 20. Ammes kortvarigt kl. 24-01. Ammes kortvarigt kl. 04.30 og sover videre hos mor. Ammes kortvarigt kl. 06 og sover af og til videre til kl. 7. Har dog også af og til opvågninger kl. 22 og 02, hvor jeg først forsøger at hjælpe med stillingskift etc., men hvor hun ofte kræver bryst for at falde til ro, da hun ikke bruger sut.
Jeg er klar over, at hendes mælkeindtag om natten kan gå ud over hendes appetit om morgenen, men hun spiser egentlig fint i løbet af resten af dagen. Synes du, der er noget vi kan gøre anderledes i forhold til dagsplanen generelt?
Kærlige hilsner
Kristina