Brev:
Søvn og putning - 2 år, 3 mdr.
14. august 2013
Alder:
2 år, 3 mdr.
Søvn og putning - 2 år, 3 mdr.
Kære Helen.
Mange tak for dit svar da jeg skrev sidst.
Vores ældste søn er nu 2 år og 3 måneder. Han skiftede dagpleje pr. 1 april. Blev storebror i juli. Han var hjemme sammen med os de tre første uger af lillebrors liv. nu er han startet i dp igen efter ferien. Det havde han svært ved. Vi er midt i ombygning af vores hus, hvilket lige pt har den konsekvens at han ikke længere har noget værelse, men at vi alle fire sover i soveværelset. Han er meget glad for sin lillebror, men hører overhovedet ikke hvad vi siger og det er værst om aftenen når han skal sove.
Vi har af praktiske årsager ikke faste stå op tider, der er de samme hverdag og weekend. Heller ikke faste spisetider om Aftenen. Vi har aldrig haft det. Men lige nu (de sidste to uger) vækkes han kl. 6.45 hverdage. Sover 1,5 time mellem 13 og 15. Jeg har insisteret på at han ikke vækkes før pga. Søvncyklus. Aftensmad omkring kl 18.30 -19. I seng kl 20, sover kl 22.
I ferie og weekender vækkes han ikke morgen, men sover til ca 7.30. - 8.
Men vi kan ikke få ham til at sove og blive i sin seng når vi har sagt godnat.
Problemet er at vi min mand og jeg ikke er enige om hvad der kan hjælpe vores søn til at falde i søvn noget tidligere. Min mand mener middagsluren skal væk eller kortes ned så han vækkes efter en halv time. Jeg mener en fast rytme med fast stå op tid og spisetid både hverdag og weekend kan hjælpe.
Vi skiftes til at putte alt efter hvem der har tid. Jeg har ammebarn og han har ombygning at se til, så vi kan komme på plads i de nye værelser. Som regel er det læsning og eller sang hvor vi sidder eller ligger hos ham mellem 5 og tyve minutter før vi går ud. . . Og så kommer han efter os.. Vil have creme på myggestik, vand at drikke, skiftet ble, har hørt en lyd og er forskrækket eller nysgerrig, vil snakke, beder om et knus.. Ja listen er lang. Det der hjælper mest lige nu er fysisk nærhed, hvilket et meget naturligt med den kæmpe omvæltning han oplever, hvor vi ligger eller sidder hos ham. Men det er uholdbart i længden. Vi får ingen aften når det tager to timer at få ham til at falde i søvn.
Vi har forsøgt mange ting i fht. At få ham til at blive i sengen. Snakke stille og guide ham. Vente udenfor døren og vende ham om igen når han kom ud. Sidde med en bog eller ipad udenfor døren og bare være "kedelig". Talt pænt til ham, råbt at han skulle gå ind i seng, forklaret ham at det var vigigt at gå i seng fordi han skulle op i morgen osv. Osv. Ingen effekt på noget af det. Så vi er tilbage til fysisk nærhed og ro, ingen tale. Hvis han begynder på at ville snakke siger jeg at det skal vi ikke nu, men i morgen igen.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe ham til at sove noget tidligere? Og til at kunne være tryg ved at blive i sin seng?og til at putte seancen ikke skal tage to timer?
På forhånd tak for svar.