Svar: Søvn og putning - 2 år, 3 mdr.
14. august 2013
Alder:
2 år, 3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af hvad der sker hos jer - og stort tillykke med at I har fået en lillebror, hvor dejligt! :)
Der er ingen tvivl om at jeres ældste dreng har rigtig meget brug for jeres nærhed og fysiske kontakt i øjeblikket, med alt det der sker.
For det første er netop det, at han nu er blevet storebror vigtigt og det giver naturligt et ekstra behov for at have mor og far hos sig - især om aftenen, når han skal sove. Han har rigtig meget brug for at I prioriterer puttetiden, at det er hans tid om aftenen. Det er der, hvor han kan have jer for sig selv og ikke skal dele jer med lillebror og han har brug for at føle, at I netop prioriterer ham og vil ham mindst ligeså meget, som I vil lillebror.
Måske sover lillebror også i stuen om aftenen eller falder senere i søvn og når storebror puttes og han så naturligt stiger ud af sin seng og søger jer, ja så bekræftes han jo i at I sidder og hygger i stuen, bruger tid sammen med lillebror osv. Alt sammen noget, han naturligt vil være en del af, og derfor er det ikke særlig rart at skulle være i sin seng.
Og samtidig så gør jeres ombygning af huset osv. naturligt også at han ikke får helt samme opmærksomhed. I har travlt, har jeres tanker mange andre steder og har ikke samme tid til at være der - I vil gerne have tingene ordnet og er naturligt nok lidt stressede over det hele og den uro reagerer han naturligt også på.
Og så er der naturligvis også hele problematikke omkring dagsrytme og søvn om dagen, puttetidspunkt om aftenen osv.
Det lyder som om at jeres ældste dreng er en lille ugle. Hos voksne taler vi om A- og B-mennesker, hos børn kalder vil det for Lærker og Ugler. At jeres dreng er "ugle" betyder at han har mest energi om aftenen, det er hans bedste tid på dagen, det er her han er årvågen, tænker klart, leger godt osv. og derfor vil han naturligt ikke i seng om aftenen. Om morgenen er han til gengæld træt, han kan godt sove længe, hvis han får lov og når I vækker ham, så tager det tid for ham at vågne. Ugler er ofte lidt svære at vække, det hele går lidt langsomt, han pjevser, har brug for hjælp osv. om morgenen, han er tydeligt træt ...
Når man har et barn med en sen søvnfase og man gerne vil have vendt lidt rundt på det, så barnet begynder at gå tidligere i seng, så er det rigtig vigtigt at anerkende at han om aftenen faktisk er mest frisk og derfor er det enormt frustrerende at skulle ligge i sin seng. Det kender I også fra jer selv, det er naturligt frustrerende, at ligge i sin seng og ikke kunne sove.
Når børn protesterer mod den sædvanlige klokken 20 putning, så er man nødt til at se på, hvorvidt det tidspunkt egentligt er passende for barnet eller om noget andet passer bedre. I kan desværre ikke bare putte ham tidligere i seng og så regne med at han sover tidligere ... I er nødt til at se på hele dagens rytme og således forsøge at skabe en rytme, som fungerer for både barn, forældre og den hverdag I skal have til at gå op i en højere enhed.
Og derfor har du helt ret i, at det er en rigtig god idé at I nu helt fast kører efter en fast rytme, hvor han vækkes om morgenen - til samme tid hver dag uanset om det er hverdag eller weekend. Når dagen starter til samme tid, så vil tidspunkterne for resten af dagen naturligt også ligge mere fast - faste spisetider, fast tidspunkt for middagslur osv. Der kan ofte ske det, at når barnet går sent i seng, så bliver alle dagens tidspunkter rykket. Middagsluren kommer også til at ligge sent og i weekenden sover han måske ½ time længere om morgenen ... Hvis man vil ændre på den sene søvncyklus, så er man derfor nødt til at stå op til den tid, man ønsker dagen starter på, uanset hvad dag det er.
Middagslur har han stadig brug for. Det er vigtigt at han får det afbræk mit på dagen. Længden af hans middagslur afhænger naturligt af hvor lang hans nattesøvn er, men de fleste børn på 2-2 ½ år vil have brug for at sove ca 12 ½ - 13 timer i døgnet og heraf ca 1 ½ - 2 timers middagslur. Nattesøvnen varer således ca 10 ½ - 11 timer.
Hvis vi regner med at han skal op hver dag kl 7 og skal sove 1 ½ time til middag, så vil det være relevant at han puttes til natten kl ca 20. For at han skal være parat til dette, så skal ændringerne laves med små bitte skridt og jeg vil anbefale at I begynder at putte ham 15 minutter tidligere dag for dag om aftenen. Forsat op til samme tid om morgen, samme rytme dagen igennem, hvor han sover 1 ½ time til middag, som I forsøger nu, men puttes sent og dog tidligere og tidligere aften efter aften.
Det betyder at hvis han først plejer at sove kl 22, så skal I ikke putte ham før kl 22. Stadig skal han tidligt op, holdes igang om dagen, og han skal puttes til sin middagslur kl 13 og sove 1 ½ time og så skal han op igen. Og om aftenen putter I så kl. 21.45, derefter 21.30, 21.15. 21.00 osv. osv. Så I flytter altså puttetidspunktet frem.
Det er vigtigt at gøre det på denne måde, fordi han skal få fornemmelsen af at når han bliver puttet, så får han godnathistorie og falder i søvn. Han skal have ind i sin krop, at det at at blive puttet er ikke noget der trækker ud i timer, det er ikke noget som betyder at han skal stige ud af sengen og komme ind til jer igen og igen. At blive puttet og lægge sig til at sove er noget naturligt og man sover, fordi man naturligt føler sig træt. Det skal være let at overgive sig til søvnen.
Far har tildels ret når han siger at han skal vække af sin middagslur - for lige i begyndelsen kan det faktisk godt være nødvendigt, så han ikke begynder at sove flere timer midt på dagen - men der er tale om en overgang. Det vil ofte være sådan, at I takt med at I putter ham tidligere og tidligere om aftenen, så nattesøvnen stille og roligt bliver længere, så vil han naturligt selv begynde at afkorte sin middagslur.
Lige nu skal I altså putte jeres dreng senere end hans behov reelt er, simpelthen for at få vanen ind med at skulle sove og ikke lege og lave sjov, når man ligger i sin seng. Og så dag for dag arbejde på at puttetidspunktet bliver tidligere og tidligere, der flyttes med 15 minutter af gangen. Og det er stadig vigtigt med fast stå op tid om morgenen og fast rytme hele dagen igennem.
Det er noget der kræver tid og det kræver stor tålmodighed. Det tager uger - ofte op til 5 uger, at få ændret på en sådan rytme og I er nødt til at give det tid og dag for dag prøve at pejle jer ind på, hvor jeres dreng er og hvad hans behov er. Nogle dage kan I flytte med 15 minutter fra dag til dag, andre dage vil I skulle bibeholde den samme sovetid i flere dage, før I så kan ændre på puttetidspunktet igen.
Det er måden at gøre det på og det kræver som sagt en del tålmodighed og tid fra jeres side - det skal i naturligvis overveje om kan lade sig gøre lige nu, med ombygning, lillebror osv. :)
Rigtig meget held og lykke med projektet :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske