Svar: Overgang til grød og mos
15. august 2013
Alder:
2 mdr.
Kære Annette
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at du kunne bruge mit tidligere svar :)
Det er helt naturligt at jeres datters appetit kan variere lidt og det er helt okay, at hun nogle gange spiser hver anden time og andre gange først spiser hver 4 time. Ligesom børn skal have lov til at søge brystet og die, når de har behov, så skal børn der får flaske også have lov til at flekse deres behov lidt.
En fordel ved at give flaske er jo at du ved præcist, hvor meget hun drikker - og det kan naturligvis også nogle gange gøre dig urolig, hvis hun så indtager en del mindre end du regner med. Som tommelfingerregel bør hun indtag 1/6 af sin vægt i døgnet. Og hendes behov for mælk vil derfor naturligt øges i takt med at hun bliver ældre og dermed fysisk større.
Jeg ved ikke hvad din datter vejer, men hvis hun f.eks. vejer 5200 gram, så skal hun have ca 870 ml i døgnet. Dette vil ofte være fordelt på 6-8 måltider, så hun spiser ca hver 3-4 time og betyder at hun vil drikke mellem 100-145 ml hver gang. Hvis hun indtager meget mindre end sit udregnede behov, så vil det være rigtig godt lige at drøfte det med lægen.
Du skal naturligvis også holde øje med hendes vandladninger. Det er vigtigt at hun tisser og at urinen er klar. Og hun skal også have afføring mindst en gang i døgnet og den bør ikke være hård, men skal være grødet. Hvis hun har tendens til hård mave, så er det vigtigt at du forsøger at holde maven igang - evt. ved at tilbyde hende en anden erstatning og/eller ved at give hende lidt laktulose. Hvis hun har tendens til hård mave, så vil det påvirke hendes appetit og det kan gøre at hun så ikke spiser helt nok.
Indtil videre skal hun kun have mælk - masser af mælk. Og det skal være modermælkserstatning, det vil sige den type erstatning, som kan gives fra fødslen.
Når hun så bliver et sted mellem 4-6 måneder, så kan du begynde med lidt skemad. I første omgang ganske små smagsprøver og det er en god idé at starte om dagen f.eks. til frokost. Man starter ofte med en mild grød af mad, ris, boghvede eller hirse og stille og roligt udvides mængden og det hun får. Samtidig kan hun få lidt vand af en kop sammen med skemaden, men stadig skal hun til den tid have mælk fuldstændig som hun plejer - man kan se at smagsprøverne på grød kommer ud over den sædvanlige mængde mælk :)
Det er vigtigt ikke at starte for tidligt med skemad og det er på samme måde også vigtigt ikke at komme for sent igang. Derfor skal du, når hun først bliver fire måneder holde øje med hende og lægge mærke til de signaler hun sender. Et signal kan f.eks. være at hun åbner munden bevidst, når hun tilbydes d-dråber på en ske, at hun kan holde hovedet selv, at hun følger maden du spiser med øjnene osv. Det er ofte også et signal at hun, på trods af at du øger hendes mælkeindtag, ikke virker mæt nok af mælk og derfor melder sig hyppigere.
Jeg vil anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den guider jeg igennem fra de første smagsprøver og til hun er 18 måneder gammel. Du kan læse måned for måned, hvad du kan give og hvordan. Du finder opskrifter, dagsplaner, kan slå alle fødevarer op osv.
Håber ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske