Svar: Søvn i træk om dagen og søvn om natten
16. august 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev :)
Når man skal vurdere om børn sover nok, så er det vigtigt at se på, hvordan barnet virker når det vågner og hvordan barnet generelt trives. Og det lyder faktisk som om at I er ved at komme ind i en nogenlunde rytme.
Hvis jeres dreng vågner efter 40 minutter og tydeligt virker vågen, glad og parat til at pludre, lege osv. så lyder ha til at have sovet nok og du kan naturligvis ikke kæmpe med ham i hele og halve timer, for at få ham til at sove mere, hvis han bare ikke er træt. Derfor er du her nødt til at tage ham op, og så naturligvis aktivere ham, hjælpe ham med at bruge sig selv fysisk og mentalt - og når det så er tiden, give ham mælk og så hjælpe ham med at sove igen.
Og det er rigtig godt, hvis du kan arbejde på at mindst en af dagens lure så er en længere lur. Det vil være rigtig godt for ham, hvis han lærer at sove en længere lur midt på dagen - meget gerne en lur på et par timer. Når han sover en længere lur, så kommer han igennem de forskellige stadier af søvnen og det er vigtige for ham og for hans trivsel og udvikling på sigt.
Måske kan det nogle gange være en idé at du lægger dig med ham og får ham til at sove i dobbeltsengen. Det lyder som om at han har rigtig meget brug for at mærke dig og have dig nær og i stedet for at du skal sidde med ham i din favn, så kunne du måske lære ham at sove ved siden af dig. Det kan give dig en anden ro, du får også mulighed for at sove lidt, hvis du har brug for det og andre gange vil du måske forsigtigt kunne trække dig væk fra ham og lade ham sove videre - naturligvis skal du sikre dig, at han ikke kan trille ned af din seng.
Det lyder meget fint at han kan tage et søvnstræk på 5 timer først på natten. Da han er meget aktiv og på om dagen og der ikke sover så meget, så nyd at I forældre hos jer i stedet har aftenerne sammen. Og det er på samme måde helt naturligt at han efter så langt et søvnstræk kun sover 3 timer af gangen.
At han sover så langt et søvnstræk om natten vil naturligt også påvirke hans søvn om dagen. Hvis han om aftenen sover fra 19-20 tiden og måske står op kl 7-8, ja så sover han jo måske 12 timer om natten i alt. Hans søvnbehov er ca 15 timer og det betyder at han i løbet af dagen så naturligt kun kan sove 3 timer - og fordelt på 3 lure, ja så er det måske ½ times formiddagslur + 2 timers middagslur + ½ times lur om eftermiddagen. Så får han, hvad han har behov for, og han trives med det, og så skal du ikke ændre noget. Som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer og hos jer fungerer det lige nu :)
Håber dette giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske