Brev:
Brokker sig/græder ved natputning
17. august 2013
Alder:
5 mdr.
Brokker sig/græder ved natputning
Hej Helen!
Ja så er jeg her igen.. Den søvn er en speciel størrelse :)
Jeg ved at børn ved 3-4 måneders alderen kan være sværere at få til at sove da de bliver så opmærksomme på hvad der foregår omkring dem at de har svært ved at give slip og falde i søvn. Synes dog at det har stået på længe nu. Vores søn er nu lidt over 5 måneder gammel og hele situationen omkring hans aftenputning har stået på i lidt over en måneds tid.
Vi kom ellers ind i en god periode (Som føles langt væk nu) hvor vi kunne lægge ham og så lå han og pludrede lidt og faldt så i søvn i sin vugge.
Du får lige de basale fakta først.
Han er en dejlig glad dreng som har nemt til smil og er meget observerende og har en utrolig god kontakt. Han brokker sig ikke meget i det daglige, kun hvis der er noget han vil gøre opmærksom på mht. mad, leg osv.
Han vejer ca. 8 kg. nu og får to skemåltider om dagen.
Vores rytme ser nogenlunde sådan ud:
Kl. 6-6.30 vågner og ammes
Kl. 8.15-8-30 ammes og puttes til formiddagslur som ca. ligger på 1½ time
Kl. 10.30 Får grød med frugtmos
Kl. 12.15-12.30 Får flaske og puttes til middagslur som ca. ligger på 2 timer
Kl. 15-15.30 Ammes
Kl. 16.30-17 Puttes til eftermiddagslur som ligger på 30 min. (Han kan være svær at få til at sove på dette tidspunkt)
Kl. 17.45-18 Får grøntsagsmos
Kl. 19.45-20 Får flaske til aftenputning
Vi har i det sidste lange stykke tid haft en aftenrutine som består i at han kommer i bad, kommer ind og bliver puslet, vi trækker gardinerne for, han får D-dråberne, kommer ind på vores værelse hvor vi også trækker gardinerne for og han får så flaske.
Med mindre han er virkelig virkelig træt, er han ikke et barn som kan falde til ro ved flasken. Benene kører stadig på ham og slipper og drejer hovedet mange gange undervejs. Dette på trods af at han gnider øjne, gaber og er pjevs sidst på aften.
Når han har spist kommer han op at bøvse og bliver så lagt i sengen. (Vi har for nyligt skiftet vuggen ud med tremmesengen, grundet mangel på plads for ham. Det har ikke ændret det store da han allerede i vuggen begyndte at være svær at lægge om aften) .
Han kan så ligge og snakke lidt i sengen og jeg sidder ved siden af ham og giver ham min hånd og nynner lidt. Så begynder han at brokke sig. Jeg fortsætter med aen og sang men det eskalerer ofte til at han bliver ked af det. Han bruger ikke sut og nussebamsen kan ikke bruges til trøst. Så når han når dertil, kan han være svær at trøste.
Jeg tager ham op og sssh'er og når han er nogenlunde rolig igen kommer han ned. Nogle gange kan det være en enkelt gang dette skal til, andre gange 3-4 gange. Han brokker sig stadig i sengen og der kan sagtens gå 30-45 min. før han falder i søvn hvor han altså ligger og beklager sig.
Jeg synes det er frustrerende at hans putning skal være sådan. Både for hans skyld, da det helst skulle være en rolig seance samt at jeg føler at jeg fejler siden han ikke kan finde den ro..
Nogle gange har det hjulpet af farmand er kommet ind og har synget med hans dybere stemme men det varer stadig kortvarigt og brok kan ikke helt undgåes.
Vi har prøvet at putte ham før for at se om det var overtræthed, vi har prøvet at trække den hvor han så falder lidt i søvn ved flasken men brokker sig så når han kommer i seng. Jeg gør meget ud af at han falder i søvn dér hvor han skal sove.
Det gør mig ked at se ham være ked af det når han skal sove og synes at vi har prøvet forskellige ting nu så håber på at du kan komme med gode råd til denne situation som du plejer :)
Med Venlig Hilsen
Maria
PS:
Vores søn har indtil for en 1,5 måneds tid siden vågnet en enkelt gang højst to for mad. Nu er det 3-4-5 gange og er svær at få til at sove igen.
Som regel hvis han falder i søvn kl. 20.30 vågner han ved midnatstid og bliver ammet. På dårlige nætter kan han så vågne hver anden time. Prøver at få ham i søvn igen ved at nusse og shhh men som regel er det kun brystet der virker. Skulle jo helst ikke optrappe amningen men det er det blevet til :/
I nat var han vågen i 1,5 time (kun 2 timer efter måltid) med småbrok/lidt gråd og til sidst gav jeg op og gav bryst hvorefter han faldt i søvn på 5 min.
Det fylder rigtig meget hans aften/nattesøvn og vi ved ikke hvordan vi skal tage den herfra for det er hårdt for alle.