Svar: Brokker sig/græder ved natputning
17. august 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud. Det lyder helt fint med 2 skemåltider dagligt, vand af kop og stadig amning/flaske 6-7 gange i døgnet.
Det at skulle overgive sig til søvnen er altid forbundet med adskillelse fra forældrene og det vægrer børn sig naturligt mod. Man ser det hos større børn, hvis man f.eks. vælger at lave en del af putteritualet i stuen (læser en bog i stuen eller mor ammer i stuen) og man så derefter går til værelset for at putte barnet. Det giver en risiko for at barnet oplever, at nu slutter det hyggelige og rare og i stedet starten den forfærdelige separation og barnet vil naturligt protestere mod at blive sove og mod at blive puttet.
Og nogle gange ser man det også hos små børn - jeres dreng er meget bevidst nu. Han skelner mere og mere tydeligt imellem om han er hjemme eller ude, om han bliver holdt af mor, far eller en fremmed. Han græder måske hvis bedsteforældre eller andre kommer for tæt på ... Og lige nu har han tydelig rigtig meget brug for at have jer tæt på, når han skal sove. Oog det lyder faktisk for mig som om at det skift der er mellem favn og seng er for svært for ham. Han falder til ro i jeres favn, enten ved at få bryst eller flaske, men når han så flyttes over i tremmesengen, så bliver han frustreret og ked af det.
Nogle gange kan man komme væk fra dette ved at svøbe ham, putte ham i en sovepose eller lignende, så skiftet mellem favn og sen ikke bliver så voldsomt, men hos jer lyder det faktisk ikke som om at det er helt nok.
Jeg vil derfor anbefale at du enten lægger dig med ham og ammer ham i søvn i dobbeltsengen - og lader ham falde i søvn der - og først når han sover helt, så flytter du ham over i tremmesengen. Du skal naturligvis sikre dig at han ikke kan trille ned af din seng og at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Du kan evt. vælge at lade ham lige og så først flytte ham over i tremmesengen sen aften, hvor du så ammer ham igen eller giver ham flaske, som han så spiser mere eller mindre i søvne.
I kan også vælge at give ham flaske direkte i tremmesengen, så han får mælken hvor han skal falde i søvn og får lov til at ligge der, altså ikke oplever at blive flyttet undervejs. Det er her vigtigt at I eleverer hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under hans madras i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op.
Det er rigtig fint at I forsøger jer frem med puttetidspunktet - måske skal han puttes lidt før, så han ikke bliver overtræt og måske skal han puttes lidt senere, så han netop er træt nok til at falde i søvn ... I er her nødt til at prøve jer lidt frem :)
Med hensyn til hans opvågninger om natten, som I synes er taget til, så skal I være opmærksomme på, hvor meget skemad I giver ham. Det er vigtigt at skemaden ikke fylder så meget, at den tager plads op fra mælken. Han skal stadig drikke samme mængde mælk som han plejer - ellers vil han naturligt søge ekstra mælk om natten. Det er således bedre at give ham ¾-1 dl. grød eller mos og han så drikker bryst eller flaske efterfølgende - end at give ham 1 ½ dl. grød eller mos (eller måske mere) og han så ikke drikker nok mælk og i stedet søger sit behov dækket om natten.
Og når det er sagt, så er de fleste børn 6 måneder før de begynder at kunne sove igennem uden at få mælk om natten. At sove igennem i den alder vil være at sove f.eks 5 timer fra midnat til næste morgen tidlig :)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske