Brev:
Dreng 11 mdr. vil ikke sove
17. august 2013
Alder:
11 mdr.
Dreng 11 mdr. vil ikke sove
Hej Helen.
Vi skriver til dig fordi vi nu i 11 måneder har haft en lille dreng, der bare ikke vil sove. Han er utrolig glad, smilende og nysgerrig.
For at begynde ved begyndelsen:
Vi fik en dejlig dreng i september. Amning gik fint og han er blevet ammet indtil han blev ca. 9 måneder. I de første måneder havde han noget bøvl med maven, så han vågende og græd af fordi han havde ondt hver time – hele døgnet. Det resulterede i, at jeg sad med ham i favnen næsten hele døgnet, da han skreg, når han blev lagt. Vi var til kiropraktor og det hjalp på problemerne med maven.
Forløbet har dog nok givet ham en ’dårlig vane’, da han kun ville sove i vores favn.
Da han var ca. 3 måneder, købte vi en slyngevugge som var fantastisk, da han godt ville sove i den – så kunne jeg få lidt søvn i løbet af dagen. Han sov ikke i vuggen om natten, men kun om dagen. Om natten sov han i sin lift, som stod i hans seng i vores soveværelse.
Da han var ca. 6 måneder begyndte han at sove i sin egen seng på eget værelse. Her vågnede han gerne hver time gennem hele natten.
Det er gået op og ned med hans søvn, vi havde en periode på et par uger, hvor han sov igennem, men i grove træk så er sover han meget sjældent igennem og han kan kun falde i søvn vuggende i vores favn, i slyngevuggen, hoppende på en pilates-bold eller i en kørende barnevogn.
Nu skal der ske noget – for ingen af os kan holde til det mere. Vi har købt din bog om søvn og har forsøgt os med en del ting, men indtil nu har intet virket.
Vores aftener forløber nogenlunde sådan her:
19.00: Vi gør klar til natten. Rydder op, får nattøj på og børster tænder.
19.15: Han får flaske
19.20: Vi synger og han bliver lagt i sin seng
Herefter begynder han at kravle rundt og rejse sig op indtil han til sidst begynder at græde rigtig meget – det sker ca. efter 30 minutter. Når han græder så meget, så tager vi ham op og forsøger at trøste ham og lægger ham igen. Vi har prøvet at blive ved med at lægge ham ned, men han bliver meget ulykkelig og græder nærmest hysterisk. Til sidst ender det med at vi vugger ham i søvn eller hopper på en pilates-bold. (Som du måske kan fornemme, så er vi ikke til ”god nat og sov godt” metoden).
Om natten er vi nogle gange kun oppe en gang, men som oftest så er det mellem 3-6 gange. De dage han vågner hyppigt tager vi ham til sidst med ind i vores seng. Der sover han ok, og hvis han vågner, så kan jeg få ham til at sove igen, ved at ae ham på skulderen eller tage ham op og vugge ham i søvn. Han får en drømme flaske ved 23 tiden. Hvor vi tager ham op, uden at han vågner. Han vågner alt mellem kl. 5 og 7.
Han er begyndt i vuggestue for 1 måned siden, og de fortæller, at han er meget glad, nysgerrig og leger godt og han spiser også godt – men de kan kun få ham til at sove 1 lur på max 1,5 time. Så han er træt og ked af det, når han kommer hjem. Problemet er at han sætter sig op i barnevogne hele tiden, lige meget hvor mange gange de ligger ham ned. Det samme sker også for os, når vi skal have ham til at sove i weekenderne. Han skal nærmest dejse om at træthed før han vil sove.
Vi ved, at vi har gjort en masse forkert, men når man ikke sover ret meget, så gør man hvad der virker.
Nu er vi i tvivl om, hvordan vi skal gribe det an. Vi prøver mange forskellige ting, fordi vi har læst mange mange ting. Derfor har vi brug for noget hjælp til en konkret plan som vi kan følge og dermed sikre noget kontinuitet og ro, så vi kan lære at sove og falde i søvn.
Kan du hjælpe med en plan for
1. Hvordan vi får ham til at falde i søvn i hans egen seng?
2. Hvordan får vi ham til at sove igennem?
3. Hvordan får vi ham til at sove i barnevognen igen?
Mange hilsener
De meget trætte forældre