Svar: Dreng 11 mdr. vil ikke sove
17. august 2013
Alder:
11 mdr.
Kære meget trætte forældre :)
Tak for jeres brev og velkommen til, og dejligt at I har købt min bog om børn og søvn, tak! Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer og så må I selv vælge til og fra, hvad I synes kan passe bedst hos jer, hvad plan I så vil følge:)
Der er ingen tvivl om at jeres dreng har et stort behov for at have jer nær, når han skal sove. Han er igennem længere tid vænnet til at være i favn, blive vugget og har brug for at føle sig fuldstændig tæt på jer og tryg for at kunne falde i søvn - og det er naturligvis helt okay og rigtig vigtigt, at han er tryg, men det er også helt okay at I nu vil arbejde på at lære ham, at sove i egen seng.
Nogle gange er man nødt til at lære ham at være i tremmesengen i etaper. Skiftet fra favn og ned i seng er for voldsomt for ham. At skulle overgive sig til søvnen er altid forbundet med adskillelse og det er naturligt svært for ham, måske særlig svært for ham, fordi han har rigtig meget behov for at have jer tæt på. Når I som nu giver ham flaske i favnen og derefter putter ham i tremmesengen, så oplever han sandsynligvis dette som et afbræk - en slags "nu slutter det hyggelige og rare og i stedet starter den forfærdelige separation" og derfor er det vigtigt at I arbejder på at han lige nu lærer at føle sig helt tryg ved det at skulle overgive sig til søvnen og ved det at være i sin seng.
I kan gøre forskellige ting. En mulighed er, at I i en periode lader ham falde i søvn i dobbeltsengen. Så I lægger jer ved siden af ham og giver ham masser af nærhed og fysisk kontakt - han har jeg altså helt tæt på, men uden at I sidder med ham, vugger ham i jeres favn. Han lærer således at ligge ned ved siden af jer, når han skal falde i søvn.
Det kan være en idé at fjerne tremmerne fra den ene side af hans seng og koble hans seng til jeres, så hans seng bliver en forlængelse af jeres seng. I skal naturligvis sikre jer at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det kan være en måde at lære ham at sove lidt mere på afstand af jer, så han starter med at blive puttet i sin seng, men så I ligger lige ved siden af ham imens. Og stille og roligt kan I så flytte jer lidt mere væk og han lærer at sove uden at I behøver være helt tætte.
Og nogle gange er det som sagt nødvendigt at gøre det i etaper, så han f.eks. starter med at være i jeres favn, så i jeres seng ved siden af jer, så I tremmesengen imens I ligger ved siden af ham, så sidder I ved siden af ham og tilsidst kan I så være mere og mere på afstand.
Og så vil det være rigtig godt at I giver ham flaske imens han ligger, der hvor I ønsker han skal sove og at flasken gives som en fast del af hans putteritual. Han skal altså næsten falde i søvn med flasken, så I skal nå dertil, hvor han slipper flasken, smiler til jer, triller om på siden og falder i søvn. Og lige nu lyder det faktisk som om at tiden fra flasken slutter og til han sover er for lang.
En mulighed kan også være at putte ham i tremmesengen med det samme og så give ham flasken i tremmesengen. Stå ved ham, holde hænderne på ham og lade ham falde i søvn netop i sengen og hvor han så ikke oplever skiftet fra favn og ned i seng, som han lige nu naturligt protesterer over.
Det kan også være en idé at give ham en putteklud, som bruges, når han er hos jer i jeres favn og som stille og roligt kommer til at overtage jeres rolle og fornemmelsen af at I er tæt ved ham. Det vil også være en rigtig god idé at give ham en puttebamse eller lignende, som han får altid - både når han skal sove hjemme og sove ude. Den skal følge ham og være en substitut for jer. De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de bevidst tager en sådan substitut til sig, men det vil være helt okay at I forsøger at introducere den og bruge den bevidst nu.
Det er også rigtig vigtigt med en fast dagsrytme, hvor han kommer op til samme tid hver dag og sover til samme tid om aftenen. Ligesom måltider, tidspunkter for mad, aktivitet osv. gerne skal være de samme uanset om det er hverdag eller weekend. Jo mere ens dagsrytme han kan have, jo lettere bliver det for ham at fornemme behov for søvn og jo lettere bliver det også for jer at finde det rigtige puttetidspunkt.
Det vil være en rigtig god idé at introducere en godnatgrød som en fast del af hans putteritual og også meget gerne et aftenbad. Jeg vil anbefale at I forsøger at spise omkring kl 18, derefter kommer han i bad, når klokken er ca 19.30, så får han en godnatgrød i køkkenet sammen med en kop mælk, herefter får han børstet tænder og så bliver han puttet med en flaske og falder så i søvn jvf. ovenstående.
I forhold til at få ham til at sove igennem, så er det vigtigt at han får mad og mælk nok hele dagen igennem, så han ikke vågner og søger væske om natten, fordi han reelt er tørstig. I skriver at han får flaske ved putning og igen sen aften, hvor I "vækker" ham - jeg tænker, at I måske skal forsøge at lade ham få den sene flaske, når og hvis han vågner af sig selv. Det kan godt være at det så ikke er kl 23, men først kl 01, men hvis det er der, han føler behovet og flasken så gives der, så kan det nogle gange gøre, at han så sover bedre efterfølgende og I undgår yderligere opvågninger.
Når det er sagt, så er det dog også sådan at vi alle sammen vågner mellem 10-20 gange hver nat og i vores underbevidsthed sikrer vi os at alt er som da vi faldt i søvn. Det er derfor rigtig vigtigt at måden jeres dreng overgiver sig til søvnen på, passer med det han oplever, når han har sine opvågninger om natten.
Hvis han er vant til at falde i søvn i jeres favn, så vil han naturligt søge jeres favn igen og igen i løbet af natten. Jeg plejer at sammenligne det med at I falder i søvn ved siden af hinanden og i løbet af natten, så vågner den ene af jer og mærker at den anden er væk. De fleste vil ikke kunne sove videre, I vil lytte, kalde, sætte jer op og tilsidst rejse jer og gå ud og lede efter den anden - for I faldt jo i søvn sammen, så det er forkert og det er utrygt, hvis man pludselig er alene. Derfor er det rigtig vigtigt at jeres dreng falder i søvn på en måde, hvor I stadig om natten kan berolige ham og give ham den tryghed han søger, netop for at han kan komme videre i søvnen igen.
Med hensyn til at sove i barnevognen, så vil det være en rigtig god idé at I lader ham starte med at sidde op i vognen, mærke vinden i ansigtet, se på ting I kører forbi osv. og først lægge ham ned, når han tydeligt viser sig parat. Det er helt normalt for hans alder at han ikke vil sove. Han vil følge med, han vil opleve og tiden skal ikke soves væk og derfor protesterer han naturligt mod søvnen og blive puttet i barnevognen. Ved at lade ham sidde op, så imødekommer I dette behov og samtidig bliver han naturligt træt og ender så med at overgive sig og få den søvn, som han jo naturligt har behov for.
Gør det til en fast vane at trille ham en tur midst end gang dagligt, når I er hjemme og har mulighed for det. Prøv også stille og roligt at sætte ham i barnevognen og lade ham starte med at sidde op og kikke på verden. Giv ham evt. en rosinbolle eller andet, som han kan sidde og blive optaget af at pille i - det kan virke næsten meditativt at sidde på denne måde og han falder til ro - og pak så en taske eller lignende imens. Så I går og laver lidt praktisk imens han bliver klar til at sove. Prøv så at vurdere om I skal trille ham eller om han af sig selv begynder at kunne falde i søvn.
I vuggestuen kan de på samme måde putte ham, men lade ham sidde og kikke, følge med i at de putter de andre børn og når alle så er puttet, så er han måske parat til at blive puttet også :)
Jeg håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske