Svar: Vil ikke sove i barnevognen - 10 mdr.
18. august 2013
Alder:
10 mdr.
Kære familien Andersen
Tak for jeres brev :)
Det er helt bestemt en mulighed, at jeres datter vil blive så træt af alle indtrykkene i vuggestuen, at hun falder i søvn - også selvom hun puttes ude, så måske løser det sig stille og roligt af sig selv :)
Det er dog stadig en rigtig god idé at lære hende at være i barnevognen. Det gør jo hverdagen noget lettere for jer, hvis hun kan sove der, så I ikke er tvunget til at skulle være hjemme, hver gang hun skal have en lur :)
Rigtig mange børn vil i jeres datters alder protestere over at skulle sove i barnevogn. De vil opleve, lege, følge med i alt hvad der sker og vil ikke sove tiden væk. Rigtig mange børn vil derfor i denne alder også sove mindre om dagen, end man lige umiddelbart skønner de har behov for - og det er okay. Det er dog stadig vigtigt at I arbejder på at hun får sine to lure dagligt, og at de så er lidt kortere end de normalt er, ja det må være sådan. Mange børn sover på den måde måske kun 2½ time samlet i løbet af dagen - måske en formiddagslur på 45-60 minutter og en middagslur på 1½ time og så vil de ikke sove mere.
Jeg ved ikke hvordan jeres dagsrytme er og hvornår I normalt starter dagen. Men det vil være rigtig godt hvis I kan prøve at tage hende op om morgenen, så hver dag starter til samme tid og så dagen ikke starter for sent. I kan godt forsøge at køre ind i en rytme, der kan passe med den dagsrytme I skal have, når hun starter i vuggestue. Måske skal hun op senest kl 7, for at I kan nå det hele. At hun kommer op om morgenen vil naturligt give bedre mulighed for at putte hende til formiddagslur og senere også middagslur.
En dagsplan kan f.eks. se således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (evt, jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur og sover her måske kun 45-60 minutter
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadeller og lignende rester fra aftensmaden, må også gerne suppleres med grøntsagsmoso med kød eller fisk. Vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop mælk (kan også ammes eller få flaske) og puttes til middagslur ca 13.30 ... Lad hende sidde i barnevognen og kikke på ting I kører forbi og læg hende først ned, når hun tydeligt viser sig parat til at sove.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs. Vand af kop. Der skal være mad i stykker og også moset mad.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød som fast del af putteritualet, vand eller mælk af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Evt. ammes eller flaske og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
En fast rytme er således med til at give det rette puttetidspunkt og få fornemmelsen for at have behov for søvnen :)
Nogle gange kan det også hjælpe at lade hende sove i barnevognen indenfor. I kan tage kalechen ned og lade hende være i vognen med hjul på og se om det vil lykkes. Andre gange kan det hjælpe at tage barnevognskassen af og stille den i tremmesengen - på den måde sover hun i tremmesengen som hun plejer og rummet og omgivelserne kender hun, men hun ligger samtidig i sin barnevogn og lære at forbinde den med noget der er okay :)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske