Brev:
Urolig afbrudt søvn
19. august 2013
Alder:
8 mdr.
Urolig afbrudt søvn
Kære Helen
Vi har en søn på netop 8 mdr, der gennem den sidste 1,5 mdr har sovet meget uroligt om natten med mange opvågninger. Han har ellers altid sovet godt om natten og kun vågnet når han skulle have mad.
Fra ca 5mdr begyndte han at vågne tidligere og tidligere, men sov ellers godt. Han sov fra ca kl 20 og vågnede kun 2 gange omkring ca kl 2 og igen ved 5-6 tiden, hvor han ikke ville sove videre. For ca 1,5mdr siden begyndte han at vågne flere gange i løbet af natten og græde. Nogle gange bare til at kunne trøstes med en sut og andre gange helt utrøsteligt. Særligt er han urolig mellem kl 4-6, hvor han ofte først kan falde til ro, hvis han kommer over i vores seng. Så kan han ofte falde i søvn igen, men sover let og uroligt og vågner ofte for at sikre sig at mor eller far stadig er der.
Han sover sjældent længere end til kl 06. Han har altid sovet i egen seng på vores værelse. Vi prøvede at flytte ham til eget værelse for ca en mdr siden, men opgav efter en uge, hvor vi havde været inde hos ham en gang i timen. Det er blevet lidt sjældnere efter vi flyttede ham tillbage på eget værelse, men han vågner stadig hyppigt i løbet af natten og skal have hjælp til at sove videre.
Dagssøvnen har vi også måtte arbejde med, da han også der, har haft brug for hjælp til at sove længere end een søvncyklus på ca 35-40min ad gangen. Men det er ved at blive bedre.
Ellers er han en glad dreng, der kryber rundt og udforsker verden. Han sover ca 2-3t fordelt på to-tre lure i løbe af dagen: Ofte 2x35-40min om formiddagen og ca 1t og 20 min om eftermiddagen. De dage han vågner meget tidligt putter vi ham omkring kl 8, og afhængigt af hvor længe han sover igen en lille lur før frokost og så en længere lur efter frokost. Han sover bedst i sin barnevogn udenfor. Om aftenen putter vi ham med fast putteritual omkring 19.30 og han sover i løbet af en times tid.
Han har altid sovet mindre end gennemsnittet for babyer i hans alder, men har syntes at trives med det. Han spiser godt i løbet af dagen med havregrød omkring kl 7, frugtsnack kl 9, frokost kl 12, flaske kl 14, eftermiddagssnack kl 16 og aftensmad ca kl 18. Ved sengetid får han vælling ca kl 19.30 og i løbet af natten bliver han ammet 2 gange. Første gang når han vågner ml midnat og kl 02 og igen mellem 04 og 06. Vi har prøvet at give ham et drømmemåltid omkring midnat, men det duer ikke da han hurtigt falder i dyb søvn og ikke får spist nok til resten af natten. Han får flaske og vælling i løbet af dagen, får at give ham jern nok, da han bliver voldsomt forstoppet af jerndråberne.
Vi er ved ved at være meget trætte pga afbrudt og manglende søvn og håber du kan hjælpe os til at få ham til at sove længere til 4-5tiden i egen seng. Vi er selvfølgelig opmærksomme på at holde lyset slukket og ikke tale og rumstere når han vågner før kl 06.
Med venlig hilsen
Lotte