Svar: Urolig afbrudt søvn
19. august 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Lotte
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er ingen tvivl om at jeres dreng gennem går en stor udvikling - du skriver at han er rigtig godt igang med at krybe rundt og udforske verden og det lyder som om at han motorisk er meget aktiv. Aldersmæssigt passer det også rigtig fint med, at han er godt igang med separationsfasen - at han øver sig i at være lidt mere på egen hånd og øver sig i bevæge sig lidt væk fra jer.
Fra at han har siddet på skødet, har siddet ved jeres fødder, siddet på et tæppe et par meter fra jer - så bevæger han sig nu længere og længere væk. Nogle gange skal han lige have et knus, mærke at I er der og tankes lidt op med jeres nærhed og så er han parat til at bevæge sig videre igen. Andre gange er det nok at I bare siger hej til ham at han kan se jer, så er han atter okay. Og der vil naturligt også komme en reaktion når du f.eks. går i køkkenet eller på toilettet, - når han ikke lige kan se dig, bliver han rigtigt ked af det og græder.
Det at han er i separationsfasen betyder at han på en gang har brug for at være jer nær og søger ekstra fysisk kontakt og nærhed, samtidig med at han også øver sig i at være lidt mere selvstændig. Han har behov for at kunne se jer, for at vide at I er der og at han ikke er forladt, han forstår stadig ikke at I er der, bare inde i et andet rum og det er helt normalt at det især er om aftenen og natten at børn i denne alder søger nærhed. Han har brug for at mærke jer rigtigt, for at fornemme at I er der og for igen at kunne sove videre.
Han har også en stor rastløshed i kroppen. Det at han motorisk bevæger sig mere og mere gør, at han har rigtig svært ved at finde ro. Det er svært at ligge stille og han får sig i søvne lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra. Han får skubbet sit ud i et hjørne af sengen og kan ikke komme ind og ligge på midten igen. Han triller rundt på maven og kan ikke finde ud af at dreje tilbage på ryggen, han lægger sig i kravlestilling og vugger frem og tilbage, tydeligt frustreret og grædende. Han ligger og virrer med hovedet, slår ud med armene, benene osv. Og det foregår altsammen mere eller mindre i søvne.
Og han drømmer også rigtig meget. Alt det han oplever om dagen, det at han oplever verden mere og mere bevidst, ser flere ting, oplever verden større osv. giver en masse drømme aktivitet, for han bearbejdet det hele, sorterer og lagrer alt, når han sover. Og derfor vil børn i denne alder ofte sove uroligt, de klynker, smågræder, nogle gange griner de også, når de sover.
Separationsfasen ses ofte især mellem 8-10 måneder, hos nogle børn allerede i 7 måneders alderen. Og det er en periode, som I skal igennem. Den uro I oplever er således normal og hører alderen og udviklingen til. Det er altså ikke fordi jeres dreng behøver at fejle noget eller fordi I gør noget forkert:)
Det der er vigtigt er, at I så vidt muligt forsøger at holde fast i de rutiner og gode vaner, som I allerede har fået skabt. På grund af separationsfasen, så vil mange børn naturligt søge brystet ekstra om natten - de søger roen og trygheden som brystet giver og naturligvis kan man godt vælge at amme en ekstra gang for så at få nattero. Men I skal være meget opmærksomme på ikke at få øget hans indtag af mælk om natten og ikke få sat amningerne (eller flaskerne) op i denne alder. Det er jo meningen at han stille og roligt skal have mindre mælk og mere rigtig mad.
Det er på samme måde også en god idé at I hjælper ham med stillingskift, hjælper ham med at blive lagt rigtigt ned igen, få dynen om sig osv. for i takt med at han motorisk bliver dygtigere, så vil han selv kunne finde ud af at flytte på sig om natten. Han lærer det stille og roligt (der går lang tid før han selv kan hente mælk om natten) og det samme gælder sutten. Pas på ikke at give ham sut i munden, hver gang han vågner - prøv at få ham videre med nærhed, kærtegn og stillingskift og uden at I begynder at give sut hele tiden eller begynder at gå rundt med ham om natten eller lignende, som vil give jer ekstra udfordringer senere hen.
Og ja - han må godt sove hos jer, hvis det giver ro. Det kan faktisk nogle gange være en fordel at fjerne den ene side af tremmesengen og koble hans seng til jeres seng. På den måde kan han blive puttet i tremmesengen, men stadig have jer ved siden af. Om natten kan du lige lægge din hånd over på ham og lade ham mærke at du er der, du kan sige et beroligende "ssh-ssh", så han også kan høre dig og ikke føler sig alene. Du kan således hjælpe ham til både fysisk og mental ro :) Og hvis han i løbet af natten har rigtig meget brug for at mærke jer, så kan han kravle ud af sin seng og putte sig ind til jer - det skal naturligvis sikres, at han ikke kan falde ud af sengen og komme til skade.
Andre gange kan det, som I også har forsøgt, være bedre at putte barnet på eget værelse, fordi det kan gør at du ikke reagerer helt så hurtigt på hans opvågninger, klynken i drømme osv. Netop fordi det foregår i drømme og han blot skal have lov til at sove videre ... Det er meget forskelligt, hvad der fungerer bedst og I må forsøge jer lidt frem.
Jeres dagsplan lyder til at være fin i forhold til hans alder og det er helt okay at han de dage, hvor han står meget tidligt op, har brug for at sove en ekstra lille lur. Så nogle gange sover han 2 lure, andre gange 3 lure.
Det kan være en god idé at indføre en godnatgrød, som en fast del af hans putteritual. Grød mætter på en anden måde en vælling og vil måske have en god virkning og give lidt ro... Det kan også være en god idé at give ham et bad om aftenen, som meget gerne må ligge godt en time før putning, for at have effekt. Det vil sige at I kan spise aftensmad kl 18, hvorefter han kommer i bad. Kl. 19.30-19.45 kan han få en godnatgrød, få børstet tænder og herefter blive puttet med flaske eller bryst til natten ca kl 20.
Hvis han ikke kan spise grød på dette tidspunkt, så kan I også prøve med en banan.
Jeg håber I kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske