Brev:
Pige 1 år. Putteproblemer
19. august 2013
Alder:
12 mdr.
Pige 1 år. Putteproblemer
Kære Helen
Jeg er mor til en meget intelligent, energisk, temperamentsfuld og meget glad pige. Vi har dog som så mange andre problemer med putningen om aftenen.
Hun har siden hun var helt lille været B menneske, dvs hun sover bedst hvis hun bliver puttet kl ca 22 eller senere. Vi har kæmpet med den sene sovetid siden hun var helt spæd. Lige nu er hun midt imellem 1-2 lure om dagen, men det går klart bedst de dage hvor vi har kunnet presse 2 lure ind. Det går dog ikke altid da kl så nogen gange vil blive midnat før hun er træt nok til at sove til natten.
I de sidste par måneder har vi gjort det sådan at vi læser eller ser fjernsyn i dobbeltsengen (hendes seng står lige ved siden af) hun får sin flaske mælk og så sover hun gerne inden for en halv time uden gråd ved siden af mig hvorefter jeg bærer hende over i hendes egen seng, medmindre jeg selv skal sove. (det er ikke efter bogen, men er blevet sådan efterhånden fordi det ligesom er det 'nemmeste').
Før det faldt hun i søvn med flasken i munden i sin egen seng. Så kom hun over til os når hun vågnede hvilket hun stort set altid gør et par gange først på aftenen /natten efter putning. I hendes egen seng lykkes det nogen gange bare at give sutten og en varm hånd på maven men det bliver sjældnere og sjældnere. Og jeg må istedet ligge mig med hende i vores seng. Nogen gange vågner hun så meget at det kan tage 1 time eller halvanden at få hende til at sove igen. Hun kaster sig frem og tilbage i sengen, vrider sig og sætter sig konstant op og klynker som om hun siger 'jeg er såå træt. Lad mig nu få hvile' men at hendes krop ikke vil lystre.
Det er i øvrigt kun mig der kan natte hende.
De gange jeg har forsøgt at indføre et fornuftigt putteritual i hendes egen seng ender det med hun er helt opløst af gråd og jeg må til sidst tage hende ned i stuen en halv time for at få hende ned på jorden igen.
Hun er generelt en meget åben glad lille grinebidder. Jeg giver hende al den fysiske kontakt jeg kan komme afsted med i løbet af dagen og jeg arbejder meget lidt så det er faktisk meget vi er sammen. Bliver afleveret sent og hentet tidligt i vuggestuen hvor hun godt kan lide at være.
Søvn i dagtiden er aldrig et problem da hun nemt sover i barnevognen eller falder i søvn med en flaske i munden i hendes seng.
Hvordan lærer jeg hende at sove i hendes egen seng i netop denne situation og hvordan griber jeg gråden an på bedste vis. Har din bog her i hånden, men har brug for lidt konkret guidning. Så vil jeg føle mig mere kampklar:)
Jeg kan godt leve med tingene som de er hvis det er en fase, men er nervøs for jeg i virkeligheden er igang med at få os længere og længere ud på en skråplan hvad søvn angår.
Hun har netop lært at gå da hun var 11 måneder.
Vil gerne være i nærheden af mig hele tiden når jeg er hjemme. Gider ikke rigtig sin far når jeg er der.
En dag med 2 lure ser gerne sådan ud:
Vågner kl 7
Morgenmad( lidt rugbrød frugt og ost)
Vuggestue kl 9
Sover der ca kl 10/11- 12/13 tiden
Spiser frokost
Hentes kl 14.
Hjem og lege evt en lille snack
Lur kl 16.30/17 sover ca 45 min (ved det er sent, men hun spiser og sover meget bedre på denne måde. Selv om mor er godt slidt ved sengetid)
Kl 18/18.30 Aftensmad: kød grønsager osv
Lege eller cykle en tur eller tage på legepladsen ( både for at trætte og fordi ellers er det for mange timer hjemme i samme trummerum og hun keder sig)
Grød
Bad
Puttes kl 22, sover 22.30 ca
Hvis hun sover middagslur til kl 14 eller senere dropper jeg lur nr 2 så puttes hun allerede kl 19.30 men jeg må så tilgengæld oftere og oftere kæmpe med en vågen baby inden for en time efter hun er faldet i søvn.
Ser meget frem til dit svar
Kærlig hilsen morjulie
PS: Glemte at skrive at hun stadig får modermælkserstatning lige inden søvn om formiddagen og aftenen. Om eftermiddagen giver jeg hende kamillete.:)