Svar: Pige 1 år. Putteproblemer
19. august 2013
Alder:
12 mdr.
Kære MorJulie
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig:)
Det som jeg umiddelbart tænker, når jeg læser dit brev er, at din datters dagsrytme påvirker hendes nætter. Hele dagens rytme, tidspunkter hun spiser, sover, leger og er aktiv osv. spiller naturligt ind på hvornår hun kan puttes om aftenen og hvordan hun sover om natten. På samme måde påvirker nattens forløb naturligt også dagen og hendes behov for søvn der, hendes overskud til at lege osv.
De fleste børn vil i 12 måneders alderen stadig have brug for at sove 2 lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Og din datter har stadig brug for at sove disse 2 lure. Det vurderer jeg ud fra, at hun sover middagslur ret tidligt - hun bliver ofte lagt til at sove mellem kl 10-11 og sover her en længere lur - og det gør at hun sover sen eftermiddag - den anden lur kommer til at ligge kl 16.30-17. Og de dage, hvor hun sover en sen middagslur, så springer hun godt nok den 2. lur over, men det hjælper hende ikke, hun sover ikke bedre om natten af den grund - og det er faktisk fordi hun stadig har brug for de to dagslure.
Det hun har brug for er en kort formiddagslur og en længere middagslur. Den korte lur skal ikke ligge om eftermiddagen, den skal ligge om formiddagen. Og så skal hun have en længere middagslur.
Normalt skal man ikke vække børn der sover - men hos jer skønner jeg faktisk at det kan være en overvejelse værd. Simpelthen for at se om en dagsrytme med en kortere formiddagslur og en længere middagslur ikke vil være bedre for jer alle på sigt.
Det er også rigtig vigtigt at du vækker hende om morgenen, hvis hun ikke vågner af sig selv. Det lyder som en god idé at starte dagen kl ca 7 som nu - uanset om det er hverdag eller weekend, om du er hjemme eller skal på arbejde eller du kan flekse. Det er vigtigt med et fast stå op tidspunkt hver morgen, fordi det naturligt også giver faste puttetider i løbet af dagen, faste spisetider osv. og dermed også en tidligere søvnfase, så hun begynder at kunne gå lidt tidligere i seng.
Normalt anbefaler jeg ikke at man vækker børn om dagen - normalt ville løsningen på jeres lille "ugle" være at putte hende tidligere og tidligere i seng dag for dag, men de dage, hvor hun kun sover 2 lure, bliver hun jo puttet kl 19.30 uden problemer og er således egentlig parat nok til at sove der - selvom hun så vågner op, når hun har sovet lidt. Hos jer ser jeg derfor ikke den sene putning som problemet, men derimod hendes rytme dagen igennem og jeg tænker derfor, at man hos jer godt kan forsvare at vække hende fra hendes formiddagslur.
Det er her meget vigtigt at sige, at det ikke er et spørgsmål om at tage søvn fra hende. Hun skal have den søvn hun har behov for, men det er et spørgsmål om at få give hende de to lure på tidspunkter, som vil fungere bedre for hende i hverdagen. Hun skal altså have samme mængde søvn som hun plejer, men det skal være på mere hensigtsmæssige tidspunkter.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Morgen 7: Vågner og hvis ikke hun vågner af sig selv, så vækkes hun kærligt.
Tilbydes havregrød, vand eller letmælk af kop.
Afleveres i vuggestue tids nok til at hun kan få et formiddagsmåltid der
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl 10 og sover her en time. Vækkes kærligt og stille og roligt.
Frokost 11.30-12: Rugbrød, kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta osv. Frokost kan være kold eller varm mad. Vand eller mælk af kop.
Tilbydes banan og en kop mælk (eller flaske) - og puttes til middagslur 13.30-14 og sover her en længere lur. Hvorvidt denne lur skal være i vuggestuen eller hjemme må du prøve at vurdere. Hvis hun hentes i barnevognen, vil hun evt. kunne sove i den, når I triller hjem og så sove videre, når I er hjemme.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk/yoghurt eller lignende med revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys osv. Vand af kop.
Aften 18-18.30: Familiemad, almindelige børnevenlige retter - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand eller mælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes som nu en godnatgrød, vand eller mælk af kop og får børstet tænder.
Puttes til natten med en flaske ca kl 20
Du kan prøve at køre denne rytme ind i weekenden og så tale med vuggestue personalet om, hvordan I fælles kan hjælpe din datter til at få en rytme, som alle trives med - hun skal som sagt ikke mangle søvn, men skal stadig have sine to lure for at dagen kan hænge bedst muligt sammen og de to lure ligger bedst formiddag og middag :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske