Svar: Indkøring vuggestue
20. august 2013
Alder:
12 mdr.
Kære ny mor
Tak for dit brev :)
Umiddelbart lyder det som om at det går rigtig fint med aflevering i vuggestuen. Det er naturligt hårdt, at hun holder fast i dig og har rigtig svært ved at slippe dig - men hvis hun efter 20 sekunder falder til ro og lader sig trøste af pædagogen, så er det okay. Det var noget andet, hvis hun græd i længere tid og også var ked af det i løbet af dagen - det lyder som om at det hos jer "bare" er lidt svært at se mor gå.
Og det kan man jo godt forstå. For hun er stadig så lille at hun ikke forstår, hvor du går hen. Hun forstår ikke en forklaring om at du skal på arbejde, hun mærker bare at du går. Hun kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om du kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer - og det gør hende naturligt lidt utryg og ked af det, præcist som vi også selv ville føle os usikre, hvis vi var i den situation :)
Det ville naturligvis være ønskeligt, hvis den samme pædagog kunne tage imod hende hver morgen, så du ligesom kunne aflevere hende i favnen på pædagogen og signalere "når går mor, men xx passer på dig" - det kan du naturligvis stadig gøre, men det tager naturligt lidt ekstra tid at knytte sig til flere forskellige pædagoger og være tryg ved dem alle, i stedet for hvis det altid var den samme. Det lyder dog som om at hun faktisk kan bruge de tre pædagoger der er på stuen og allerede er ved at knytte sig til dem og lader sig trøste og berolige af dem og det er super fint.
Du må tro på at det er rigtigt, når pædagogerne siger at hun trives i løbet af dagen, er glad, spiser, leger, sover osv. Hvis hun var ked af det dagen igennem, så ville de fortælle dig det, men det er hun tilsyneladende ikke :)
Med hensyn til flaske, så er det helt okay at hun stadig får en flaske før natten og netop nu hvor hun også starter i vuggestue og alt er nyt og svært, så er flasken en god beroligelse og trøst. Og hun sover igennem, når hun får den - skønt!
Stille og roligt tænker jeg dog at det vil være en rigtig god idé at introducere en godnatgrød og en kop mælk, som en fast del af hendes putteritual og mængden af mælk i flasken kan så samtidig skrues ned. Hen af vejen vil hun så kunne nøjes med grød og mælk af kop og tilsidst helt undvære sin flaske. Hun bør stoppe med flaske før hun er 18 måneder - men det giver jer jo også lang tid at få skabt et nyt ritual, som kan fungerer rigtig godt fremover :)
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen også have rigtig meget glæde af en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende. Det er faktisk først i denne alder at de bevidst begynder at bruge netop dette som en substitut for mor og far. Det vil derfor være rigtig godt at introducere en sådan nu og lade den være en fast del af hendes putteritual både dag og aften - og stille og roligt vil den så også kunne være der og give ro, tryghed og trøst - når flasken så forsvinder :)
Det er aldrig et spørgsmål om at fjerne tryghed fra barnet, men i stedet et spørgsmål om at skabe et nyt ritual, der er mindst ligeså trygt og dejligt som det ritual, der fjernes eller ændres, fordi barnet når en anden alder :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske