Brev:
Alt for afhængig af mors bryst
23. august 2013
Alder:
9 mdr.
Alt for afhængig af mors bryst
Kære Helen.
Vi har en fantastisk søn på 9 ½ måned, som kravler derudaf, rejer sig op alle vegne og ellers bare er i et dejligt humør dagen lang. Han spiser også godt – dog svinger det lidt fra dag til dag.
MEN to ting er begyndt at fylde utroligt meget – især hos forældrene.
Det første er putning om aftenen og derefter kommer hang til bryst i løbet af natten, som jeg vil mene er mere hygge end sult.
Vi flyttede i hus midt i juli måned, og kort tid derefter begyndte han at vågne ved 6 tiden om morgenen, hvor han så var frisk til at stå op. Det gjorde, at han naturligt havde brug for at sove dagens to lure før end han plejede, hvilket resulterede i, at han vågnede ved 15 tiden fra sin sidste lur og selvom vi prøvede ville han ikke sove igen sidst på eftermiddagen. Så vi havde en meget træt dreng, som stort set hver aften faldt i søvn under amningen ved 19 tiden. Eller i hvert fald faldt han så meget hen, at han bare vendte sig om på den anden side, og så løftede jeg ham over i hans seng. Han kunne sagtens spise i søvne og jeg tænkte, at hvis jeg tog ham fra inden han lukkede øjnene, så fik han ikke meget mælk. (han gider ikke flaske eller mælk af kop)
Dette har nu stået på i lidt over en måned. For ca 14 dage siden (hvor jeg også startede på arbejde igen og hans far fik orlov), begyndte følgende mønster at udvikle sig: Ammes kl 19.30 – falder næsten helt hen ved første bryst – vågner op og falder ikke hen igen, når han ammes ved det andet bryst. Derefter virker han lige pludselig utrolig frisk og han enten kravler rundt i vores seng, hvor jeg har ammet ham eller rejser sig op i sin egen seng, hvis jeg har lagt ham derover. Et andet scenarie kan også være at han falder i søvn ved brystet og så vågner, når jeg lægger ham over eller vågner 30 min efter og igen rejser sig op og har en fest.
Han sover nu ret godt om dagen, 2 lure a ca 1½-2 times varighed og står op fra sidste lur ved 16 tiden. Men jeg ved, at han er træt, når han puttes om aftenen, det kan vi tydligt mærke og se på ham.
Når han ikke vil sove sidder jeg hos ham, synger eller bare er hos ham, da han bliver dybt ulykkelig, hvis jeg går fra ham. Men når det har stået på en times tid eller mere ender jeg som regel med at amme ham igen, og så sover han.
Jeg er på ingen måde stolt af det, men jeg er ved at indse, at jeg har vænnet ham til at falde i søvn med brystet i munden. Og nu hvor han ikke falder i søvn første amning mere, så er det simpelthen for svært for ham at falde i søvn selv – så der er vist tale om en klassisk bjørnetjeneste.
Derfor har vi brug for plan for, hvordan vi kommer ud af denne rutine og ind i en der er til fordel for både ham og os.
Derudover vil jeg gerne have et råd til hvordan, jeg kan udlade, at han skal ammes midt om natten. Pt. ammes han jo, når han puttes og igen når jeg går i seng ved 23. Så vågner hen ved 3 tiden, ammes igen og sover til mellem 6 og 7. Jeg ville mene han skulle kunne undvære den kl 3, både hans alder taget i betragtning, men det er heller ikke meget han vil have, men det har heller ikke være en succes at nægte han brystet og bare putte med ham. Har prøvet at lade være med at tage ham op når jeg går i seng, men så vågner han bare af sig selv en lille time efter.
Håber ovenstående giver mening og håber meget du kan hjælpe os med en god plan, der ikke bare indebærer, at vi skal lade ham græde sig i søvn (men mener heller ikke det er din filosofi).
Med venlig hilsen
Lisbeth.