Svar: Søvnrytme - nok søvn?
24. august 2013
Alder:
12 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og velkommen til :)
De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de kan nøjes med kun en lur dagligt - men naturligvis er der undtagelser, så nogle børn springer formiddagsluren over lidt tidligere - og andre gør det senere.
Det lyder som om at jeres datter trives med kun en lur dagligt. Det lyder som om at hun vågner af sig selv om morgenen - et sted mellem 6.15-7.15, som hun nu har behov for og det er rigtig dejligt. Det betyder faktisk meget, at hun kan vågne af sig selv og ikke skal vækkes. Det kan gøre det lettere at undvære formiddagsluren.
Hun puttes til middagslur ca kl 12 og sover så ofte til kl 14 - igen kan hun sove til hun vågner af sig selv og har hun brug for at sove en længere middagslur, ja så kan hun gøre det. Igen rigtig fint, så kan hun selv variere sit behov.
I beskriver samtidig en pige, der falder fint i søvn om aftenen - ofte kl ca 19.30. At hun lige rumsterer lidt rundt, har brug for at holde i hånden osv. er helt normalt for alderen og den udvikling hun går igennem. På samme måde er det også helt normalt at hun kan vågne og småklynke lidt i løbet af natten og hen mod morgenstunden. Hun drømmer naturligt her og kan godt smågræde på grund af drømme. Ellers sover hun igennem om natten - det er der mange der ville misunde jer :)
Hun sover altså ofte ca. 11-11½ timer om natten og ca 2 timer om dagen, nogle gange måske lidt mere her. Det gennemsnitlige søvnbehov for børn på et år er 13 ½ - 14 timer. Hun sover nogle dage dette og andre dage lidt mindre, men det er helt okay. Hun trives, er glad, udvikler sig i sund retning og lyder til at have det godt - og dermed også til at få den søvn, som hun har behov for.
Håber ovenstående giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske