Brev:
Vores pige på 6 måneder vil ikke have skemad
24. august 2013
Alder:
6 mdr.
Vores pige på 6 måneder vil ikke have skemad
Hej Helen,
Vi håber du kan hjælpe os. Hun blev ammet til hun var ca. 2 måneder, derefter fik hun flaske. Det gik godt i en periode, men da hun var ca. 3½-4 måneder ville hun ikke have flaske i vågen tilstand. Hun vred sig og begyndte at skrige hver gang, selv efter 4-5 timer fra sidste flaske - så eneste løsning var at give hende flaske hver gang hun sov. Sådan har vi klaret hos igennem ind til hun begyndte at få skemad. I starten gik det egentlig ret godt med skemad ind til for et par uger siden.
Nu vil hun ikke have skemad, hun lukker munden helt og vender og drejer sig, uanset om hun sidder i skråstol eller i højstol, og vi har prøvet at underholde hende/flytte hendes opmærksomhed, men det har ikke hjulpet.
Hun vejer ca. 6200 gram nu og er lige godt 6 måneder gammel (hun vejede også kun 2995 gram ved fødslen) og tager ikke så meget på i vægt som hun gerne skulle. I dagtimerne får hun kun tilbudt mad, når hun er vågen, enten flaske eller skemad. Om aftenen og om natten får hun flaske (150ml pr. gang). De sidste par uger har hun ikke villet have mere end nogle få skefulde ved hvert måltid. Hun får også tilbudt vand af kop hver gang og tager noget de fleste gange.
Pt. er hun ikke forstoppet, men hun har tandfrembrud, den første kom allerede ved 4½ mdr. Nu har hun allerede 4 tænder og putter ellers alt i munden, også hendes ærmer, dyne eller fingre. Kan det have noget med hende manglende spiselyst at gøre? Kan hun tænkes at mangle sultfornemmelsen, og hvad gør man ved det? Kan man give hende noget, der fremmer appetitten/lysten til at spise?
Hun er blevet undersøgt af lægen og der er ikke noget fysisk i vejen med hende.
Hun er en rigtig dejlig glad pige, der smiler og griner meget og græder ikke ret meget. Hun er god til at ligge og lege og pludre på legetæppet, og er nem at putte. Hun sover faktisk igennem om natten uden at skrige, men vi giver hende hver nat en flaske for at hun får mælk/væske.
Hun bliver dog lidt sur, når hun skal have skemad. Hun lukker munden og fægter til højre og venstre med armene og drejer hovedet fra side til side, og virker slet ikke interesseret i at få mad.
Et friskt eksempel fra idag:
Kl. 2.30 i nat fik hun 150ml flaske - sovende.
Kl. 8.30 fik hun tilbudt havregrød - hun ville kun have 4 tsk. + 10ml mælk fra flaske.
Derefter sov hun ca. 1½ time.
Kl.11.45 fik hun 25ml grød + vand fra kop
Hun sov fra kl.12.30 til kl.14.45.
Kl.15.10 fik hun 120ml mælk fra flaske i vågen tilstand.
Hun sov ca. 45 minutter mellem kl.16 og kl.17.
Kl.18 fik hun 25ml grøntsagsmos (ved vores aftenmåltid) + vand fra kop.
Kl.20.30 blev hun puttet og drak 180ml mælk fra flasken, så hun må alligevel have været sulten på det tidspunkt.
Vi har tilbudt hende skemad oftere, men hun ville ikke have noget.
Hvad gør vi forkert, hvis vi gør noget forkert?
Hvorfor gør hun det, hvornår stopper det - og hvad skal vi gøre?
Hun skal starte i dagpleje om 3-4 uger, så jeg håber du kan hjælpe os! Jeg er lidt bekymret for hvordan det skal gå.
Hun har en storesøster på snart 5 år, som slet ikke var på samme måde, hverken mht. spisevaner eller sovemønstre. Begge piger er selvfølgelig vores to guldklumper, men vi ville gerne at den mindste ville spise noget mere.
Venlig hilsen
Kasia