Svar: Vores pige på 6 måneder vil ikke have skemad
24. august 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Kasia
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker I kan bruge:)
Det lyder som om at jeres datter fra start har haft rigtig svært ved det med at spise og jeg tænker at det er vigtigt at I får undersøgt, hvad det handler om. I fortæller at lægen har set hende og siger at alt er som det skal være og det er rigtig dejligt, men måske er hun en særlig sensitivitet overfor det at få noget i munden.
Nogle børn føler ubehag, når de berøres ved og i munden. Derfor protesterer de overfor sut, flaske, skemad osv. Samtidig kan dette forstærkes af at man som forældre jo naturligt forsøger alt, for at få barnet til at spise. Man presse måske barnet unødigt, eller I kan sende nogle signaler til hende om, at det at spise ikke er rart - fordi selve spisesituationen jo efterhånden for jer alle udvikler sig til noget, som I ikke bryder jer om. Det kan meget let blive sådan, at I allerede inden problemerne er opstået begynder at bekymre jer, fordi I næsten med sikkerhed ved, at måltidet vil være svært - og jeres datter bliver naturligt også påvirket af dette.
Der findes privatpraktiserende ergoterapeuter, som har uddannet sig i hjælpe børn med spiseproblemer og det kan være en mulighed at kontakte en af disse. Se f.eks. Lebahn.dk eller sansemotorik.dk - der findes flere muligheder.
Det er naturligvis vigtigt at jeres datter får den mad og den mælk/væske, som hun behøver og derfor er I nødt til på nuværende tidspunkt at give hende mælk, når hun sover. Det vil være rigtig godt at hun får flaske 5-6 gange i døgnet, så hendes væskebehov dækkes. Derudover skal hun have mange små måltider dagen igennem og lige nu skal I ikke fokusere på mængden, men i stedet på at lidt og tit er godt.
Det er vigtigt at hun nu sættes i sin høje stol, hver gang hun skal have skemad, så rutinerne omkring måltidet er den samme hver gang. Det giver genkendelighed og genkendelighed er tryghed - og det er vigtigt at hun ved, hvad der nu skal ske.
Det vil også være rigtig godt, hvis I kan starte hvert måltid med mad i hånden. Det kan være frugtbåde, ristede rugbrødsbjælker, agurkeringe eller lignende, som hun starter med at gumle på selv - og imens laver I så skemaden klar. Når hun sidder og gumler på noget selv, så finder hun ud af at det er spisetid og samtidig begynder der at komme lidt sultfornemmelse og derudover øver hun sig rigtig godt mundmotorisk.
Mit forslag til en dagsplan:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Tilbydes frisk frugt i hånden og du følger efter med lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Tilbydes frisk frugt i hånden eller en ristet rugbrødsbjælke og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur (evt. med en lille flaske før eller undervejs)
Frokost 11.30-12: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Puttes til middagslur med flaske før eller undervejs
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes agurk eller lignende i hånden og du følger efter med lidt frugtmos på en ske, vand af kop.
Powernapper (og evt flaske)
Aften 18: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden at gumle på selv, og du følger efter med lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Puttes med flaske før eller undervejs ca kl 20-20.30 - tidspunktet kan variere efter hvor lang hendes 3. lur er
Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvne
Skemaden og flasken skal gives separat. Det vil være rigtig godt, at I forsøger med lidt skemad, også bare et par skefulde, når hun vågner og så giver hende flaske før hun skal sove. Der må således gerne gå 1-1 ½ time imellem at hun tilbydes det ene og det andet.
Det er vigtigt at I hjælper hende med at holde fokus omkring det at spise og det vil være en rigtig god idé at I sætter hende i den høje stol foran jer. Den der skal give hende mad, skal sætte hende lidt ud fra bordet, så I sidder direkte foran hende og du skal holde skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden. Se på hende, fang hendes blik og hjælp hende med at holde fokus ved at bruge din mimik og dine lyde.
Det vigtigt at du ikke lægger bånd på dig selv, men lader hende spejle sig i dig og det du gør. Du skal åbne din mund, når du f.eks. siger mam mam, så åbner du naturligt din mund - "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejlig mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm uden for meget pause imellem.
Når hun så bliver fanget af noget og mister fokus, så giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil ude på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om. Og så naturligt acceptere, hvis hun efter lidt tid ikke vil mere, men har brug for ro igen.
Varier mellem færdiglavet og hjemmelavet mad. Det er enormt frustrerende at lave specielle retter til hende, som hun så afviser. Hvis I køber færdiglavet mad, så kan I give hende mindre portioner og det er rart at få fornemmelsen af, at hun faktisk har spist lidt og det er ikke så frustrerende, hvis hun ikke spiser så meget. Så lad nogle måltider være "færdiglavet" og lad så andre måltider tage udgangspunkt i jeres mad, så hun også oplever at få lidt det samme som I spiser og den mad, som hun naturligt kan dufte.
Det er vigtigt at holde hendes mave igang. Hvis hun har tendens til forstoppelse, så skal dette behandles. Det kan sagtens være en forklaring på at appetitten er nedsat.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske