Brev:
Skal vugges i søvn - 9 mdr.
25. august 2013
Alder:
9 mdr.
Skal vugges i søvn - 9 mdr.
Hej Helen
Tak for dit sidste svar og her går det generelt godt med maden og vores datter vil gerne spise med af vores mad. Hun spiser bondebrød, ris, pasta, grøntsager og kød og fisk. Hun får havregrød til morgenmad og er egentlig stadig glad for grød og mos.
Hun er nysgerrig, pludre ofte og er for 3 uger siden kommet op på knæ og står planken også. Dvs hun kravler ikke endnu men det kommer.
For en uge siden blev hun startet op i vuggestue og fik sig op til weekenden en gang halsbetændelse hvilket har gjort at hun ikke vil spise og drikke.
Jeg har 3 spørgsmål til dig.
1. Hvordan kommer vi væk fra at hun skal vugges i søvn? Vi ved at det ikke har været vejen frem men har følt os nødsaget da hun ikke tager sut. Tænker at hun skal vente med at blive afvendt til hun har vænnet sig til vuggestuen, da det jo er en stor ting men hvordan gør vi det uden for meget skrig og skrål..
2. Er det okay kun at amme ca. 19.30 og engang sen aften/nat. Altså så hun bliv ammet 2 gange i døgnet. Jeg er ved at tage middags amningen fra hende, da jeg jo er på arbejde der og nogen gange kommer jeg først hjem kl. 20.30 om aftenen. Hun er jo ikke den store mad elsker men spiser. Dog ikke de store portioner. Jeg kunne evt amme hende inden vuggestuen, men så er jeg bange for det tager plads for egen mad.
De dage hvor jeg har skippet middags amningen kommer det helt store smil efter aften amningen, som om det var lige hvad hun havde ventet på!! Man er vel brystbarn... Hun tager ikke flaske, men tager vælling på flaske. Ikke noget vi har brugt meget.
Jeg har tilbudt hende sødmælk/ modermælkserstatning af kop og efter jeg har gjort det er hun begyndt at se ned i koppen for at se hvad der er i. Dvs hun faktisk er begyndt at afvise koppen og gør det også i vuggestuen.:(
3. Nu hvor vores datter har halsbetændelse er det så okay at give flydende panodil til at dulme smerterne selvom feberen er væk? Mere for at få hende til at spise lidt.
Vores største problem er putning som efterhånden har udviklet sig til et mareridt:/ Hun er kommet på eget værelse da hun blev 7 mdr. Og det har faktisk hjulpet så hun sover mere end 2 timer i træk. Nu taget hun højst 4 timer.
Jeg starter med at amme hende rigtig godt ca. 19.30/20 alt efter hvor ivrig hun virker. Jeg ammer hende i vores sove værelse. Hvis hun er meget træt kommer hun lige efter i sin seng på hendes værelse hvor vi nynner/ synger for hende mens hun ligger med sin bamse og nogen gange sut. (Tager ikke sutten længe af gangen) virker hun ikke træt kommer hun ind i stue med os og vi hygger stille og roligt.
Herefter siger jeg godnat og går ud.
Så starter dramaet hvor vi er nødt til at gå ind for at trøste og nusse, men det udvikler sig til skrig og skrål. Nu er vi så nødt til at tage hende op og vugge hende i søvn og det kan tage lang tid. Dette er på trods af at hun har gnedet sig flere gange i øjnene og gabt inde i stuen. Indimellem bliver den 21.30-2200 inden hun sover. Så har man brugt hele aftenen på det.:( hun vågner mellem 6-7 om morgenen.
Det der er blevet et mareridt i det er faktisk at hun nu er begyndt at lave flitsbue og prøve at kaste sig rundt i vores arme og kan ikke finde ro. Det duer jo ikke hverken for os eller hende. Det skulle gerne være hyggeligt! Det samme sker hvis hun vågner om natten hvilket hun stadig gør.
Så vi SKAL væk fra den vuggen og måske en anderledes måde at gøre det hele på.
Vores dagsplan ser sådan ud og der burde ligge et mellemmåltid om formiddagen men kan ikke få det til at passe og håber det retter sig lidt med vuggestuen.
Vågner 6-7
7-7.30 havregrød med frugt eller frugtmos og vand af kop.
Leger hygger og bliver skiftet
9-11 formiddagslur
11.30-12 frokost. Grøntsagsmos/mad fra dagen før og bondebrøds med smørpålæg. Vand af kop. Herefter blev hun før ammet men vi er ved at trappe ud.
Leger, pjatter og hygger.
14/1430-15/16 middagslur
15-15.30 grød med frisk frugt af forskellig slags(avokado, banan, blommer, kivi, melon) af og til får hun også en bolle med smør som hun elsker og ostehapsere.
Her spiser hun faktisk et stort måltid, ved ikke helt hvorfor.
Leger, hygger, går tur eller andet.
1730-18.30 aftensmad. Får tilbudt vores mad og får ellers mos eller rugbrød og grøntsager. Aftensmaden afhænger af hendes mellemmåltid, da jeg godt vil have der går et par timer imellem.
Hygger, ser i bøger, leger
19.30/20 ammes rigtig godt
23/02 ammes godt når hun vågner i det tidsrum.
Jeg har tænkt tanken om hun har væske i mellemørebetændelse siden hun bliver så ulykkelig indimellem ved putning, men så burde hun vel blive det fra starten af.
Jeg håber du kan komme med et par gode råd selvom jeg ved at det sikkert bliver en sej omgang da man jo fjerner noget tryghed, ved at holde op med at vugge.
Glæder mig til at høre fra dig:)
Kærlig hilsen
vuggerne/;