Svar: Skal vugges i søvn - 9 mdr.
25. august 2013
Alder:
9 mdr.
Kære vuggerne
Tak for jeres brev :)
Det lyder som om at jeres datter er kommet rigtig godt igang med at tygge og spise mere mad og dagsplanen du sender ser rigtig fin ud. Det er helt okay at hun lige nu ikke spiser formiddagsmåltid, det kan sagtens ændre sig.
Det er også helt fint, at du nu ammer hende to gange dagligt - aften og sen aften, det er med til at give hende ekstra tryghed og gøre at hun sover godt. Og som du selv nævner, så kan du se på hende at hun virkelig nyder, når det er tid til amning, at det betyder meget for hende :)
Hvis hun ikke kan lide at drikke mælk af kop, så kan hun få vand i stedet og på den måde stadig få dækket sit behov for væske. Hun må også gerne få lidt kamillete eller hvid te af en kop, det kan give lidt ro og især hvis hun også har ondt i halsen :) Du må gerne komme en lille smule sukker i, det kan virke smertestillende. Hun må også gerne i denne periode få lidt smertestillende Panodil, som slår feberen ned og dæmper smerterne, så hun bedre kan spise. Hvor meget hun må få afhænger af hendes vægt og det bør du drøfte med jeres læge.
Derudover kan hun få en portion tykmælk, A38, yoghurt eller lignende f.eks. om eftermiddagen. Det tæller med i mælkeregnskabet og giver også ekstra kalk. Hun må også meget gerne få ost og sovs, det er også kilder til kalk. Og hvis hun har ondt i halsen vil hun måske netop synes om at få lidt yoghurt:)
Og så i forhold til dit store spørgsmål om at lære hende at sove, uden at I skal vugge hende. Jeres datter er lige nu i separationsfasen. Det betyder at hun på en gang har rigtig meget behov for at kunne se dig, for at vide at du er der og at du ikke har forladt hende og at hun naturligt også øver sig i at være lidt på afstand af dig. Selvom hun endnu ikke mestrer at kravle helt, så gør hun tegn til dette og hun øver sig i at bevæge sig ud i verden på egen hånd, hun rejser sig ved tingene, begynder at bevæge sig mere rundt og det betyder at hun ikke længere sidder så meget på skødet, hun har således ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen. Og dette samtidig med, at hun jo skal i vuggestue og i dagtimerne lære at undvære dig helt :)
Men behovet for nærhed og fysisk kontakt er dog stadig meget stort og det ses især om aftenen, når hun skal sove. Når roen skal falde over hende, når hun skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen, så vil hun naturligt søge ekstra fysisk kontakt. Hun har en rigtig stor uro i kroppen, en rastløshed, hvor hun naturligt har svært ved at ligge stille - og hun har også et mentalt behov for at have dig nær, mærke dig, vide at du er der.
Jeg tænker derfor at I er nødt til at tage tingene lidt i etaper hos jer. Skiftet fra at blive vugget til at sove i en stillestående seng og ligge i sengen alene er nok for stort for hende - og det er derfor hun bliver så ked af det, når du forsøger.
Jeg tænker derfor om ikke du i en periode kan prøve at lægge dig med hende i din seng. Så i første omgang at lære hende, at hun ikke skal vugges i din favn, men så hun lærer at falde i søvn liggende ved siden af dig. På den måde får hun stadig din nærhed og fysiske kontakt, du hjælper hende til ro, men altså uden at hun bæres rundt og uden at hun er i bevægelse.
Jeg tænker at det vil være rigtig fint at amme hende og så prøve at nå dertil, hvor hun slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. Og i starten lade hende falde i søvn på denne måde. Du kan indføre små beroligende ord, en godnatsang eller lignende, som kan hjælpe hende til ro på sig. Og stille og roligt så nå dertil, hvor hun så kan acceptere at blive puttet i sin seng. Stadig med dig ved siden af, at du holder hendes hænder, holde dine hænder på hendes krop, så hun kan mærke dig, sige de beroligende ord, synge den samme godnatsang osv. så ritualet ligner det hun kender, men hvor hun nu ligger i sin seng og ikke i din seng.
Det er altså ikke et spørgsmål om at fjerne tryghed, men om at skabe et nyt ritual der er mindst ligeså trygt som det gamle ritual, men et ritual, der kan fungere bedre for jer alle på sigt.
Det er naturligvis en god idé at få tjekket hendes ører - hun kan godt have mellemørebetændelse og ofte vil børn, hvis de har dette, falde i søvn og så vågne og græde, når de har ligget ned lidt - det er når de ligger ned, at trykket i øret stiger og smerten kommer. Derfor gør det ikke ondt med det samme, men ofte først, når de har sovet lidt :)
Jeg vil anbefale dig meget min nyeste bog "Helens bog om børn og sygdom" - i den kan du slå stort set alle sygdomme op, du kan læse om pleje, smerter, besøg hos lægen osv.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske