Brev:
Genetablering af amning
6. november 2004
Alder:
6 mdr.
Genetablering af amning
Jeg har en dreng på 6 mdr. Han er født 7 uger for tidligt, så korigeret alder er 4 ½ mdr. Han har fået trøske og har reageret meget voldsomt på det. Nægtede fuldstændig brystet og de første dage kunne jeg kun få lidt erstatning i ham med en sprøjte.
Nu er han kommet i behandling og det går meget bedre. Men han vil stadig ikke tage brystet. Leger bare lidt med det og bider med gummerne og siger til sidst fra med gråd. Mælkeproduktionen er jo dalet drastisk, da han ikke har suttet i 5 dage nu.
Jeg har malket ud x 2 daglig for stadig at kunne være i stand til at amme, hvis han skulle få lyst. Nu er mit spørgsmål om det er kampen værd at få etableret amningen igen. Jeg tænker om han simpelten ikke gider brystet mere siden han bider og bare leger.. Jeg ville ikke have noget imod at stoppe amningen, men har han brug for trygheden, vil jeg kæmpe for at få det til at fungere.
I så fald har du nogle gode råd til hvordan?
Han vil stadig kun tage mælkeerstatning i en sprøjte, så jeg tæller jo hver en mililiter han får. Hvor meget skal han have i døgnet? Han får samtidig grød, hvilket han gerne vil have. Han får 2,5 måltider om dagen. Tæller det som 250 ml mælk?
Det var en forfærdelig masse spørgsmål, håber du alligevel kan finde hoved og hale.