Svar: Genetablering af amning
6. november 2004
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Ved behandling af svamp/trøske er det vigtigt at I begge bliver behandlet, da du kan have svamp på brystet og derved vil smitte ham igen, hvis du ammer.
Med hensyn til at genetablere amning, så kan alt lade sig gøre, men det kræver tid, meget tålmodighed og mange ressourcer, så derfor skal du overveje om du vil ofre dette.
Jeg synes det er rigtig flot at du har ammet så længe du har, især når man tager i betragtning at din søn er født så meget for tidligt som han er. Det skal du have stor ros for!
Hvis du ønsker at genetablere amningen, så vil det være vigtigt at du malker ud mere end 2 x dgl, for at øge din mælkemængde. Malkemaskinen kan ikke stimulere brystet som din dreng kan og derfor vil lang tids udmalkning oftest medføre nedsættelse af mælkeprodukitonen under alle omstændigheder. Du skal malke ud på de tidspunkter, hvor din søn normalt ville spise ved brystet, for at stimulere brystet til en produktion, der passer til hans behov.
For at få ham til at tage fat ved brystet kan du bruge sprøjten og dryppe lidt mælk i mundvigene på ham, samtidig med at du giver ham brystet, så han oplever at der er noget at komme efter og begynder at die.
Som jeg skrev skal du dog overveje om det er værd at bruge så mange ressourcer som det kræver, eller om du i stedet kan bruge tiden mere værdifuldt med din søn. Det er jo individuelt, hvordan man har det.
I stedet for at amme kan du give din søn flaske. Jeg synes at flasken er at foretrække, med den alder han har og er det et spørgsmål om tryghed, så vil din søn jo ligge i dine arme, når du giver flaske, som hvis du ammede ham. Tryghed kan han få på mange måder og derfor synes jeg ikke at det er 'trygheden' som skal bruges for at genetablere amningen. Det er vigtigere at du overvejer om den tid det kræver at malke ud, om den 'kamp' det et eller andet sted vil være at få ham til at tage fat, om det er det værd.
Hvis du vælger at give flaske, så vil det at ligge og sutte være med til at stimulere ham og det hjælper også på tarmperistaltikken. I begyndelsen kan du give ham noget af din udmalkede mælk, men efterhånden som mælkeproduktionen nedsættes og amningen stopper, kan du gå over til at give flasker med erstatning. Sålænge han ikke er ældre vil størstedelen af hans behov fortsat være at få mælk og ikke skemad. Altså mælkedelen udgør fortsat den største del af hans indtag.
Med hensyn til mælkemængde, så er han aldersmæssigt lige på grænsen til at man kan bruge reglen om 1/6 af hans vægt i døgnet. Men da han korrigeret kun er 4½ mdr gammel, så synes jeg dog at dette fortsat kan give dig et fingerpej om, hvad hans døgnbehov er.
Hvis du laver grød af industrielt fremstillede produkter, så indeholder disse mælkepulver. Det betyder at hvis du laver grøden på 100ml vand og tilsætter pulveret, så svarer dette til ca 100ml mælk.
Fortsat rigtig meget held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske