Svar: Urolig søvn mv
1. september 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Almas mor
Tak for dit brev :)
Jeg synes bestemt ikke du skal fjerne flasken om aftenen og ej heller skrue mængden af mælk ned. Det er vigtigt at din datter får 3 flasker mme i døgnet - ikke kun for at sikre hende kalk, men også for at sikre hende væske nok. Du fortæller at hun vejer 9.5 kg og det betyder at hendes væskeindtag i døgnet ligger mellem 950-1425 ml og så stor en mængde vil hun have meget svært ved at indtage, hvis hun ikke får sine tre flasker. Flasken sen aften er altså med til at sikre, at hun ikke melder sig om natten, fordi hun reelt har behov for mælk/væske.
Derudover vil jeg anbefale dig at du indføre en godnatgrød som en fast del af hendes putteritual. Rutinerne om aftenen kan være sådan, at I spiser aftensmad sammen kl 17.30-18, herefter kommer hun i bad, får nattøj osv. på, så tilbydes hun en godnatgrød i køkkenet, får børstet tænder og derefter får hun så sin flaske og puttes til natten f.eks. kl ca 19.30...
Det hører med til alderen og udviklingen at hun netop nu rejser sig, lægger sig i kravlestilling, rokker frem og tilbage osv. når hun skal sove. Man kalder det "headrolling" og det er helt normalt - det kan du også læse om i min bog om børn og søvn:)
Det der er vigtigt er, at du hjælper hende med stillingskift. Det vil sige hjælper hende med at blive lagt ned igen, få dynen på sig, kærtegner hende, beroliger hende med dine hænder, holder hende i hånden, hvis hun har brug for at mærke dig osv. så du på den måde hjælper hende til fysisk ro - men så vidt muligt prøver at fjerne flasken før hun sover helt, så hun lige registrerer at flasken er væk fra munden. Det vil være rigtig godt at du forsøger at nå dertil, hvor hun får flaske, slipper flasken, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn.
Og når hun så vågner om natten, så hjælper du hende igen med stillingskift og beroligende hænder - men prøver om hun kan undvære at få noget i munden. Hvis hun har brug for sut, så må hun få den, men prøv om du kan hjælpe hende videre i søvnen uden per automatik at komme noget i munden på hende hver gang. Er hun rigtigt ked af det, så skal du naturligvis gøre det som virker, så hun stadig forbinder det at sove med noget trygt og rart - men det er helt naturligt at hun f.eks. taber sutten i løbet af natten, fordi hun slapper af i alle kroppens muskler også kæbemusklen og sutten ryger derfor ud af munden. Og det er ikke sikkert at hun behøver sutten hver gang hun hjælpes med at finde ro igen :)
Da du er alene med hende, så kan hun måske have glæde af at ligge sammen med dig i dobbeltsengen. Hun kan have dig helt tæt på og kan finde ro netop ved at I sover sammen og hun kan mærke dig - og på den måde sove videre uden at behøve flaske eller sut om natten - og så naturligvis ved at du, som jeg startede med at nævne, sørger for at hun får både mad, mælk og væske nok hele dagen og i løbet af aftenen:)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med frugtmos og revne æbler, vand af kop.
Aften 17.30-18: Grøntagsmos, kød, fisk, kartofler, ris, pasta. Maden tager udgangspunkt i det du selv spiser, almindelige børnevenlige retter, der skal være mad i stykker og også moset mad, vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød ca kl 19.15
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23: Flaske og sover uden yderligere til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre og giver lidt idé om hvad du kan forvente af hende lige nu - i min bog "Helens bog om børn og mad" kan du finde dagsplaner, opskrifter osv. hvis du mangler inspiration :)
Rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske